Sidevisninger i alt

lørdag den 9. oktober 2010

Vitamintid!!

Så kan vi ikke undgå at se det i øjnene - det er blevet efterår og dagene er blevet mærkbart kortere. Jeg synes overgangen er så svær at vænne sig til - lyset er så livgivende. Men når først mørket er blevet hverdag, så er der jo heldigvis også masser af hygge over det, og det er igen blevet en vane at tænde stearinlys hver aften.

Med mørket kommer også den tid på året, hvor jeg begynder på mit "vitaminprogram" igen, hvis jeg er kommet ud af vanen med at tage alle de piller hver dag. Jeg er en af dem, der principielt helst vil tage vitaminer hele tiden, men ikke får det gjort, også selv om en af mine grunde til at prioritere at købe økologi, er at der videnskabeligt bevist er væsentlig flere vitaminer og sporstoffer i økologisk frugt, grønt, men også mælk osv. 

Men jeg er så dårlig til at være konsekvent med at få taget de vitaminer hver dag. Men da jeg lige har fået taget blodprøver og mit tal for D vitamin er alt, alt for langt nede og min læge har løftet pegefingeren og har sagt, at jeg skal tage i hvert fald D-vitaminm, så er der jo andre gode grunde end kun efteråret til at komme igang. Så nu har jeg fået indkøbt et lille lager for en mindre formue (ja, her på billedet er for lige under 1000 kr.). OG  nu har jeg også indkøbt sådan nogle doseringsæsker, som gamle mennesker bruger, fordi de ikke kan huske at tage deres piller! Men i stedet for at åbne 5-6 slags pilleglas hver morgen, så er det meget nemmere at ordne de her beholdere til en uge ad gangen, og også nemt lige at stikke såden en fætter i tasken om morgenen, og have den på skrivebordet på jobbet.

Faktisk HADER jeg at tage piller, og det er nærmest et projekt for mig at skulle sluge så mange store piller hver dag, som jeg næsten kan få kvælningsfornemmelser af - så det er virkelig noget, jeg bevidst skal vælge til. Men nu er jeg i gang, og det kører godt lige nu med de nye beholdere. Min dagsdosis ser er sådan her for tiden:

1 Omnimin (multivitaminpille)
2 C vitamin (beskytter bla. mod kræft, og anbefalingerne i DK er små i forhold til andre lande)
3 D-pearls (sættes ned til 1-2 når jeg har taget dem et par måneder)
4 fiskeolie (EPA GLA, fordi de indeholder andre vigtige enzymer)
3 Life Spice Vital (sådan nogle energi-piller, som jeg ikke har prøvet før, men hørt godt om)

Jeg synes man skal købe vitaminer af et godt mærke, og ikke de billige fra supermarkedet. Selv handler jeg i min lokale helsebutik, hvor man kan få virkelig god vejledning, og ellers handler jeg ofte i netbutikkerne MED24 eller Netspiren, som begge har et stort udvalg af lækre produkter også inden for pleje og make-up. Og de sender fragtfrit til jobbet, hvis man køber for et vist beløb.


Hvad med dig? Hvad er din holdning til at tage vitaminer? Har du styr på dit eget tal for D-vitamin?

D-vitamin er så utroligt vigtigt for os, og 2/3 af os nordboerere er i underskud, fordi vi ikke får nok sollys og nok fede fisk fx. Det anbefalede tal for D-vitamin skal ligge på mindst 45 i Danmark, men USA anbefaler at tallet er 75. Mit eget lå på 23, så det kan tydeligt mærkes, og udover træthed kan det give mange andre symptomer og sygdomme, fx uregelmæssig hjerterytme og andre fæle ting.  

Så skål for helse og god energi til hele vinteren:-) Print denne artikel

1 kommentar:

  1. Jeg fik mit målt i juli og det lå på 14. Så nu får jeg D-vitamin i STORE doser (4 perler om dagen) :-)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...