Sidevisninger i alt

lørdag den 11. december 2010

Tante Sød går helt lakrids..

I lørdags var jeg for første gang ude at shoppe hos Specialkøbmanden i Rødovre, og det var da lige til at gå helt lakrids over. Sikke en masse sjove, kreative og anderledes produkter. Jeg har flere gange handlet på nettet hos dem, men det var en oplevelse i sig selv at gå rundt og snuse, se og røre. Jeg er ellers en stor tilhænger af at handle på nettet, fordi det er så skønt at man kan gøre det, når det lige passer, man sparer transporttid og får varene leveret lige til døren. Men det er jo ikke en rigtig oplevelse at netshoppe, og man bliver ikke inspireret på samme måde som ved at gå på opdagelse. For ikke at glemme muligheden for at spørge et fagligt kyndigt personale i butikken. Så jeg kan varmt anbefale en tur derud, hvis din julekonfekt lige skal have en ekstra tand, så du kan imponere hele muzakken. De har forresten også en stor afdeling på Østerbro.
Jeg købte bl.a. lakridspulver -noget, jeg har læst om hos flere madbloggere. Sådan en lille pose måtte jeg i hvert fald eje. Så i dag er der blevet fremstillet lækker lakridsparfait. Den er lige sat i fryseren, og så er det bare at vente på den bliver færdig, og tænke over hvilke gæster, den skal serveres for.

Jeg er en lakridsmutter - altså kun den salte og den med salmiak. Ikke den søde, og ikke den engelske! Og det her pulver virker nærmest som fint knuste spejderhagl, og så er det jo lige før man er tilbage i skolegården i det store frikvarter, når dem fra de store klasser havde været ovre hos Købmand Hansen og købt spejderhagl i en lille fedtet pose med røde og hvide striber:-)

Det er nemt at smække sådan en gang parfait sammen, så jeg lavede også en klassisk vanille ved siden af. Tror måske at ren lakrids-is bliver for meget - det kan ikke gå galt at få den serveret med en kugle af en ren vanille. Det er generelt min favorit. Man kan blande mange sjove ting i is, men det bliver hurtigt for meget synes jeg. Igen er jeg til det enkle, hvor tingene er dét, de giver sig ud for at være. Så til en portion skal du bruge:

4 æggeblommer
4-5 spsk sigtet flormelis
Kornene fra en stang vanille eller ca. 4 store tsk lakridspulver
½ l fløde


Til vanilleparfaiten flækker du vanillestangen, og blander indholdet med lidt flormelis, så det ikke klumper sammen (husk at lægge den tomme vanillestang ned i lidt sukker, og så har du din egen vanillesukker). Så sigter du resten af flormelisen ned i æggeblommerne, og pisker rigtig godt og længe. Selv om flormelis hurtigt opløses, så gælder det stadig om at piske æggemassen luftig og lys, så den ikke falder til bunds i parfaiten. Til sidst "vender" du æggemassen forsigtigt i den letpiskede fløde - endelig ikke røre, da luften i fløde og æg så forsvinder. Vupti, op i den form, du har lyst til og så nogle timer i fryseren. Jeg har ikke selv en ismaskine, men det er sikkert endnu nemmere.
Til lakridsvarianten pisker du ca. 4 store tsk pulver ned i æggemassen i stedet for vanille. Jeg synes, der skulle ret meget lakridspulver til, så jeg måtte tilsætte ekstra efter jeg havde blandet det. Smag selv til hvor meget lakridssmag, du vil have. Og husk, at hvis du også får brug for at tilsætte ekstra, så skal du tage et par skefulde af den blandede masse og blande pulveret op i først før du så igen blander det i hele portionen. Hvis du tilsætter lakridspulver direkte over i den færdige parfaitmasse, så kan det ikke blive ordenligt opløst, og det ser ikke godt ud. Så du må lige prøve dig frem med mængden, men som sagt ca. 4 store tsk endte jeg med at bruge. Og forresten - du skal huske at opbevare dit lakridspulver i en tætsluttende emballage og tørt. Hvis det får den mindste smule fugt, så klumper det sammen og bliver hårdt.


Det færdige resultat klar til at komme i fryseren.

Mens isen var i fryseren tænkte jeg lidt over hvordan jeg kunne anrette den, og fandt en pose frosne brombær, som jeg kogte med citron og sukker og lavede til en lækker brombærsirup. Og så lige en håndfuld øko mandler, som blev ristet - det var faktisk et ret heldigt tilbehør, brombær har på en eller anden måde samme "grundtone" som lakrids, og så de sprøde mandler .. enkelt og godt:-)

God fornøjelse, hvis du også har lyst til at prøve ......

KH Tanten




Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...