Sidevisninger i alt

fredag den 24. december 2010

The Ultimate Juleromkugle

I de her The Julekalender-tider synes jeg det må være det helt rigtige navn til de her romkugler. De er frygteligt syndige, og det er måske derfor de er så lækre! De er både for børn og voksne, nemme at lave, med dog lidt tidskrævende ... jeg lavede en bunke sidste weekend, da jeg havde et af de skønne yndlingsbørn til hygge og overnatning. Hun nåede at komme til at kede sig en hel del inden vi var færdige med at lave dem alle, men synes også de var rigtig gode. De så sådan her ud inden de kom ned  i en fin juledåse
Opskriften er med inspiration fra stjernekokken Camilla Lawes med et par egne justeringer. Du starter med at bage en kage:

260 gram smeltet smør piskes godt sammen med 500 gram sukker, tilsæt derefter 4 æg (1 ad gangen) og pisk godt mellem hver. Til sidst tilsætter du 200 gram mel, 12 spsk kakao (mel og kakao sigtes i) og 2 tsk vanilleessens. Dejen kommes i en smurt brandepande og bages ca. 30 min. ved 180 gr.

Når kagen er helt afkølet smuldres den ned i en skål - og så ælter du den med fingere (yak, lidt klamt at røre ved måske og en ret underlig fornemmelse at stå og smadre en kage, man lige har bagt til krummer!) med 100 gram smuttede og hakkede mandler, 4 spsk hindbærsyltetøj og 80 gram koldt smør. Når massen er ensartet og samlet begynder du at trille kugler af den. Opskriften lyder på 20 stk med en størrelse som bordtennisbolde, men da det er en heftig sag, synes jeg det er mere lækkert at lave mange små. Jeg tror jeg fik 60 stk. af den her portion.

Når du har lavet de kugler, du ønsker, stiller du dem i køleskabet en times tid, Herefter overtrækkes de med god mørk chokolade, der er smeltet i vandbad. Og det sidste finish får de med drys af kokosmel. Nogle få stykker fik en drys af det frække guldstøv, jeg havde købt hos Specialkøbmanden, men det var da godt nok svært at styre på sådan nogle små stykker, og da jeg så yndlingsbarnets jeg-keder-mig-udtryk i ansigtet, stoppede vi hurtigt med det! Når de er helt tørre, er det bare at lægge dem i en fin tætsluttede dåse og opbevare dem i køleskabet. Da der er smør i, kan de holde sin en uges tid, vil jeg mene.

Det er lidt i sidste øjeblik jeg gir den her opskrift videre, men måske kan du lige nå at fremstille en omgang inden julen brager løs imorgen aften og de kommende dage.

Rigtig glædelig lillejuleaften - og imorgen afsløres vinderen af Æblet og Ormen:-)

Kærlige julehilsner til alle
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Uhhh, hvor lyder det godt, dem må jeg altså prøve :-)

    Håber juleaften var skøn og at juledagene nydes i fulde drag....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak Birthe, det er så skønt at få en lille kommentar. Romkuglerne har været populære hos alle, så dem kan du roligt lave til din familie, og med et drys sølvstøv er de jo pludseligt nytårsagtige:-)
    Rigtig godt nytår til dig
    Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...