Sidevisninger i alt

lørdag den 8. januar 2011

langtidshævede formiddagsboller

Her til formiddag skulle jeg ha' besøg af Signe for første gang. Hun er bedsteveninde til en af mine bedsteveninder, og derfor har vi mødtes gennem mange til alverdens hyggelige sammenkomster. Og idag havde Signe så et ærinde i København, så det passede med at hun kunne komme og se, hvordan jeg bor. Det er dejligt hele tiden at lære mennesker bedre at kende, og det går næsten altid sådan at jo bedre vi kender hinanden, jo mere kan vi se hinandens lys og kvaliteter. Jeg er kommet til at beundre Signe for rigtigt mange af de ting, hun gør med sit liv.

Så i aftes satte jeg den her bolledej i en skål i køleskabet, og så var de lige til at sætte på en bageblade her til morgen. Opskriften er fra Amo's bagebog nr. 2, og de kalder dem eftermiddagsboller. Men de smager nu mindst lige så godt om formiddagen! Jeg har lavet dem mange gange efterhånden, de er supernemme og bliver meget lækre og sprøde på overfladen og med fyldig krumme indeni. Og så er der masser af de sunde græskarkerner i, som er en god grund til at nyde dem med relativt god samvittighed. Signe havde et skønt glas lokalt og økologisk honning med til mig, så den var jeg jo nødt til at åbne med det samme også.

Bollerne ser sådan her ud og opskriften får du forneden.
200 gram hvedmel
350 gram durummel
4½ dl koldt vand
25 gram gær
1 dl rosiner
1 dl græskarkerner
2 spsk olie
1 spsk salt

Rør gæren ud i det kolde vand, tilsæt olie, kerner, rosiner og salt. Kom melet i og rør til dejen er jævn. Den skal være meget våd og klistret, så du skal ikke lade dig friste til lige at komme ekstra mel i - mængden passer perfekt. Kom film over skålen, stil den i køleskabet indtil du vil bage bollerne. Dejen kan holde sig op til 3 dage.
Når du har lyst til boller sætter du dejklatter (ca. 12 stk) på en bageplade med en ske, drypper lidt rapsolie over hver klat og drysser med lidt durummel til sidst. Bages 20 min ved 200 grader.
Velbekomme Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Det lyder utroligt hyggeligt. Med 2 så skønne qvinder kan det kun have være hyggeligt :-)
    Sjovt at se at du lige har bagt boller, da jeg også lige har taget boller ud af ovnen. Opskriften kan findes her: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_prislag.php?id=10152
    Tilføjet kanel, rosiner og lidt æbler, så blev det super lækkert :-)
    KH og ha' en god weekend
    Mette fra Gadstrup

    SvarSlet
  2. Hej kære Mette
    Hvor dejligt at få en hilsen fra dig her:-) Uhm kanel og æbler i boller har jeg ikke prøvet - det lyder lækkert.
    Og også rigtig god weekend til dig og familien. Jeg holder ferie den kommende uge og er så heldig at skulle være sammen med "kostræderne" og indhente lidt af den jul, jeg blev snydt for:-)
    Knus fra Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...