Sidevisninger i alt

mandag den 7. februar 2011

Et par friske og nemme salater....

I går fik du lidt af tilbehøret til lørdagsmiddagen - tænker, at du så i dag lige får de 2 salater, jeg serverede til den lækre lammeryg. De passer særligt godt til lam, synes jeg, og derfor valgte jeg dem her, men de kan også sagtens bruges til så mange andre middage. Begge to er nogle jeg laver med jævne mellemrum.

Den her helt enkle salat mener jeg i sin tid stammer fra en Jamie Oliver opskrift - men det er længe siden, og da den er så nem og lækker, så er der jo ikke mange ben i at huske den i hovedet. Den ser sådan her ud:


Den består ganske enkelt at papirtynde skiver rå fennikel, og lige så tynde skiver radiser. Og så laver du bare en lys marinade, lidt olie, lidt citron og hvid balsamico, en anelse dijonsennep, salt og peber. Og du skal først hælde marinaden på lige før servering - dels farver nogle radiser salaten meget, og dels bliver grøntsagerne lige som lidt syltede og mister lidt af sprødheden. Og så ser det godt ud med lidt persille, hvis du alligevel har det ved hånden.
Den er smuk at se på, smager vildt godt - og så passer fennikel perfekt til lam. Jeg synes faktisk at fennikel er en af de grøntsager, der kan være lidt svær at anvende og få passet ind i en menu, fordi den er så karakteristisk med sin anissmag. Men her er den ikke til at undvære. Prøv den endelig.... i øvrigt blev salaten serveret i en af mine egne hjemmelavede glasskåle - synes lige den passede så fint med de sort/hvide kontrastfarver til det røde, hvide og grønne i serveringen.

Den anden vi fik til lammet var en bønnesalat med hasselnøddepesto og frisk mynte ...

En portion friske bønner, som du nipper enderne af, og koger i 3 min med låg på - ikke mere! Og skyller dem over med iskoldt vand, så kogningen stoppes. Så laver du en dressing af noget god olie, citronsaft, 1-2 fed hvidløg finthakket, salt, peber og et nip cayennepeber. I denne dressing kaster du en håndfuld hasselnødder, som først er ristet på en tør, varm pande og grovhakket og desuden en håndfuld frisk mynte. Det bliver SÅ lækkert med nødderne og mynten - det er vist mynten, der gør hele forskellen, så den må du ikke droppe! Og igen mynte og lam er jo et perfekt match. Opskriften stammer fra "Suveræne succeer" af de der to skønne kvinder, Tina S.. et-eller-andet osv. Jeg kan altså ikke lige huske det udenad, men jeg er sikker på du kender dem!
 
Håber du er inspireret til et par lidt anderledes enkle salater - tilbage er der bare at ønske dig en skøn aften her fra Tante Sød. Selv er jeg lidt øv i aften - jeg skulle have været til et foredrag med Lars Muhl inde i Søpavillonen, hvor han fortæller om Maria Magdalene energien og det nye paradigme ... og jeg har bare sådan glædet mig til at se ham live, da jeg har læst flere af hans gode bøger om spirituelle emner, men fysikken holder bare ikke til det i dag - jeg må bare se i øjnene at den onde overgangsalder er begyndt at plage mig med nogle måneders mellemrum, og det er så lige idag!!!!! Virkelig på tværs, når sindet helst vil noget helt andet, og i øvrigt ikke kan forstå at det der overgangsalder nu pludselig har noget med mig at gøre. De sider har jeg altid sprunget over i damebladene, og nu skal jeg åbenbart alligevel forholde mig til det. Og mig som aldrig har haft nogle af de der "kvindegener" tidligere .... øv, øv og atter øv. Jeg krydser fingre for at jeg kommer nemt igennem de år, og kan høre på mine veninder at det kan være fra alt verdens voldsomme hæsligheder til ingenting. Jeg forsøger at gå efter ingenting!

Så mens mine veninder er til foredrag, vil jeg putte mig på sofaen med katte og tv!!!!! Suk!!! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hvor ser de dog indbydende ud de salater - især den første minder mig om sol og sommer, skønne farver :-)

    Det er altid så dejligt at få inspiration til nye salater, for jeg synes tit at jeg kører fast i det samme og det samme....

    Æv, at du ikke kunne komme afsted i aften, men godt du har et par katte.

    Kh
    Birthe

    SvarSlet
  2. Kære Birthe
    Ja, jeg har det også tit som dig med salater - med bare at lave de sædvanlige, og det bliver man lidt træt af. Jeg får i hvert fald spist flere grøntsager, når jeg får noget nyt! Og grøntsager er godt for mig med mine alt for mange kilo!!!!
    Ja, misser er bare en god ting i livet.
    Ha' en dejlig uge Birthe
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...