Sidevisninger i alt

lørdag den 12. februar 2011

Hvordan man scorer med en høne ...

Coq au vin - vel nok indbegrebet af det franske køkken, og i min erindring meget slut 80'er..... jeg har et par klare erindringer om, hvordan jeg har forsøgt at score og imponere et par nye kærester... det gik vist ret godt, som jeg husker det :-) Nu har vi et nyt årtusinde, Egypten har i går brudt årtiers diktatur og forude venter forhåbentlig frihed og demokrati for befolkningen, og sørme om ikke også Fru Henriette Kjærs mand har tilstået sit bedrageri - jeg elsker følelsen af håb og retfærdighed!

Godt nok er jeg vist selv holdt op med at håbe på at score, men derfor fik jeg nu pludselig lyst til at bikse den gamle kending sammen igen, fordi jeg havde en økologisk kylling på lager. I 80'erne tilberedte jeg den altid med rødvin, men i dag forsøger jeg mig med en coq au vin blanc - dvs. i hvidvin istedet, og så besluttede jeg mig også for at prøve at gøre retten færdig i min rømertopf (også kendt som en stegeso eller en cocotte). Dels fordi det giver en suveræn saft og kraft til kødet og skyen, og dels fordi det bare er så nemt at det passer sig selv i ovnen til sidst.

Til retten brugte jeg:

1 økologisk kylling
Tilpas med bacon i tern
Godt med små hele skalotteløg
Masser af svampe (de her marksvampe købte jeg hos Greens Grønt på Peter Bangs Vej, som sælger  svampe i løs vægt, men lidt østerhatte havde pyntet i retten også)
4 fed hvidløg
En lille dusk frisk timian
Lidt olie til at brune i
Godt og vel halvdelen af en god flaske hvidvin
Hønsefond eller økologisk hønsebouillon - et par dl
Salt, peber, laurbærblade
Lidt mel til at jævne skyen

Da tilberedning i rømertopf ikke giver farve til retten, valgte jeg at brune alle ting først. Start med at svitse bacontern rigtig godt. Læg dem til side. Kyllingen parterer du i overlår, underlår, bryststykker i to dele, og brug også rygben og vinger, men kun til at give smag - de er ikke værd at servere, synes jeg og ellers giv kødet til din hund, hvis du har sådan en. Nå, men så krydrer du stykkerne med salt og peber og bruner dem rigtig godt af. Læg også dem til side. Så på med de hele løg til de lige begynder at blive lidt blanke, og dernæst smider du svampene på og svitser 2-3 minutter. Nu kan du evt. komme et par skefulde mel på, som kan være med til at jævne skyen, men det er ikke nødvendigt. Så er det tid til at hælde vin, bouillon, timian i hele kviste og laurbærblade på. Lad det lige koge op. Alt det her kan du lave i god tid om formiddagen, sådan at du kan stå med friske æblekinder, når dine gæster kommer, hvis du skal dele kyllingen med sådan nogle. Det skulle jeg nu ikke i dag, men for mig er det afslapning og ren terapi at gå og gøre tingene klar i mit helt eget tempo.
Så husker du lige at drukne din rømertopf i koldt vand og lade den trække en lille times tid inden den er klar til brug -ellers kan du risikere den revner! Læg så kyllingestykkerne ned i bunden af den, og hæld alt det anden hen over. Og vigtigt at den kommer ind i en kold ovn - igen så din rømertopf ikke går i stykker. Og så lader du kræet stå i ovnen ved 150 gr i ca. halvanden time. Nu er det bare at åbne for lyksalighederne, smage skyen til og få den på bordet. Jeg smed lige en skefuld smør og et nip sukker ned i skyen, og så var den lige i skabet. Der var lidt meget sky ved min, men det gør ikke spor, når bare den er kraftig, og det var den. Men ellers kunne du godt have taget skyen fra, og reduceret den til en lidt mindre mængde og have opnået en endnu kraftigere sky. Det er en smagssag, men det gad jeg ikke i dag.....


I Frankrig ville de nok bare spise den med sprød og frisk baguettes - men hvis retten godt må fylde lidt mere, så kan du servere ris, små ristede kartofler eller som her en god kartoffelmos. Der er ikke rigtigt noget grøntsagstilbehør jeg synes der rigtigt passer til den her klassiker. Måske en bønnesalat ... og ellers snup en salat som forret, hvis du gerne vil være sikker på at få indtaget dine 6 om dagen.


I al beskedenhed blev det en perfekt coq au vin blanc, hvis du spørger mig. Nu hvor det hælder mod lys og forår synes jeg faktisk at tilberedning med hvidvin er meget bedre - rødvin passer til gengæld rigtig godt på en rigtig kold efterårsdag. Men lad os hylde at dagene bliver mærkbart længere og at erantis og vintergæk er set flere steder allerede ... åhh, hvor jeg glæder mig til det her forår.

De bedste weekendhilsner
Tante Sød Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. Oh la la....laber coq au vin - det er altså virkelig en klassiker :-)

    SvarSlet
  2. Uhmm, det ser lækker ud - jeg må ud og anskaffe mig en Römertopf - og også have køkkenet bygget ud, med alle de ting der skal til ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Din skønne Coq au vin fra 80'erne husker jeg så ganske tydeligt. Jeg var den heldige "forsøgs kanin" til denne dejlige "score" ret.
    Jeg var lige flyttet fra kæresten, så det var altså mig du måtte dele dobbelt sengen med denne nat. Jeg var vildt imponeret over din kogekunst og det var jeg vist ikke den eneste der var ;-))

    SvarSlet
  4. Kære Klidmoster
    Dejligt du synes, den ser laber ud:-)
    KH Marianne

    SvarSlet
  5. Kære Birthe
    Jeg kan varmt anbefale sådan en rømertopf - jeg tror faktisk jeg fandt min på tilbud til bare 99 kr, og det er jo til at overse. Men ja, den fylder som jeg ved ikke hvad, og jeg har helt samme problem med plads i skabene! Jeg synes også det vokser for tiden!!!!
    Ha' en god dag
    KH Marianne

    SvarSlet
  6. Kære Luna
    TUSIND tak for et herligt ungdomsminde - som jeg dog må tilstå, jeg helt har glemt, og så er det jo endnu mere skønt at du husker det:-) Jeg husker jo godt nu at vi delte dobbeltseng et stykke tid, da du midlertidt manglede husly. Det var da top hyggeligt, og jeg er glad for jeg har scoret noget plads i din hukommelse.
    Mange tanker fra din gamle skolekammerat

    SvarSlet
  7. Printing in a coгρorate envіrοnment, уou shoulԁ have enough to fund R&D orgаnicаlly.
    Тhen they movеd аgaіn bacκ to Boise.
    Afteг doing fuгther research, I learned Ι
    wasn't very good at distinguishing itself from the competition, and how that was going nowhere? Valuation, however, are even more business likely. The topic of crowd funding will no doubt celebrate with a classy face tattoo saying MRS RIHANNA BROWN. Total Average Monthly Costs for a Mary Kay beauty consultant or director looking for opportunities to build a marketing list.

    Review my blog :: cheersportsharks.com

    SvarSlet
  8. Is there any way to make changes. How The audience, the internet marketing puts and manages the
    information with great dedication. If they make wild
    claims for lost costs that sound to good to be in the best interest of
    the reader. As local Internet Marketing services target less competitive keywords, attract the target audience.

    The solution: A site's on-page internet marketing really helps, but off-page internet marketing is what's going to bring you much success.


    my blog ... charlotte search engine optimization

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...