Sidevisninger i alt

mandag den 28. februar 2011

Øko gris med abrikos og kanel

I dag fik Susanne Bier sørme sin velfortjente Oscar - sikke vi kan i vores lille land for tiden. Verdens bedste kok, verdens bedste udenlandske film og måske snart en ny regering. Hvad kan det ikke blive til?

For mig var det nu helt, helt almindelig mandag - ikke noget at skrive hjem om lige som Susanne:-) Den har stået på arbejde (godt nok fik vi en stor flok nye kursister i huset i dag, og det er altid spændende, hvad det er for nogle mennesker), indkøb, vasketøj, kattebakker, telefonsnak med veninderne osv. I fryseren lå en pakke øko gris, som jeg ville bruge - det er ikke særlig tit, jeg vælger svinekød, men en gang i ny og næ får det alligevel lov at få sin dag. Jeg ville lave det på en ny måde og helst med ingredienser, jeg vidste skufferne gemte på i forvejen. Retten blev forbavsende god, og smagen mindede mig lidt om ristaffel, men uden et eneste drys af den ellers klassiske karry. Den her blev bare mør, sød og  fyldig på samme tid. Jeg savnede godt nok en frisk gulerodssalat med citron, da jeg spiste den, men skidt nu med det.....

De væsentligste ingredienser var de her - kød, løg i både, en porre, en suppevisk, abrikoser og rosiner i blød i kogende vand og de røde ris, som jeg ikke har prøvet før.

Retten kom til at se sådan her ud - se hele opskriften nedenunder


400 gram økologisk skinketern
1 stort løg skåret i både
1 stor porre i skrå skiver
Suppevisk af porretop, frisk timian eller hvad du har ...
1-2 tsk kanel
2 tsk spidskommen
3 dl hønsefond/bouillon
1-2 dl creme fraiche (jeg havde 18%)
10-15 tørrede abrikoser
1 dl gode øko rosiner
Salt, peber, evt mere krydderi

Start med at halvere abrikoserne, og overhæld dem og rosiner med kogende vand, og lad det stå i blød til du skal bruge det. Varm en sautépande godt op, og brun kødet i lidt olie, måske ad to omgange. Det er vigtigt at panden er rigtigt varm og olien også, da dit kød ellers vil koge mere end det vil stege. Og en god stegeskorpe gir masser af smag til alle retter faktisk. Tag kødet op, svits løget et minut, og tilsæt så kanel og spidskommen. Herefter hælder du hønsefond på, og kommer kødet tilbage i panden. Lad det koge 10-15 minutter, hvorefter du tilsætter porren, creme fraiche og abrikoser og rosiner, og lader det koge med de sidste 5 minutter. 

Jeg synes ris var det bedste tilbehør - og de her lækre røde økologiske fuldkornsris er gode (og med mere fuldkorn end brune ris), fordi de bevarer en fast kerne med lidt bid i, men jeg synes dog de kan virke for rå, hvis de står alene. Så jeg kogte de røde ris i 25 min i en gryde for sig selv, og de hvide ris i en anden gryde, og blandede dem lige inden serveringen.

Som man måske kan ane, fik jeg ristede østershatte som tilbehør. Men det var mest fordi jeg havde nogle, jeg skulle have brugt inden de døde, og så fordi jeg for tiden nærmest kunne spise ristede østershatte oven på min morgenyoughurt! Egentlig passer de slet ikke til retten, og jeg ville have foretrukket en sprød, lidt syrlig gulerodssalat op med den søde og krydrede ret. Det må jeg huske en anden god gang ... jeg kunne nemlig godt finde på at lave retten igen.

Jeg tror også opskriften ville blive god med kylling eller måske særligt med lam - så måske den kan inspirere dig til at prøve nogle lidt anderledes smagsnuancer. Velbekomme:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...