Sidevisninger i alt

torsdag den 7. april 2011

kyllingesandwich

Når der er fersk økologisk kylling på tilbud (110 kr i dag), så snupper jeg som regel altid sådan én ned i indkøbskurven. Så i går havde jeg et kogt kyllingelår, som skulle forvandles til en god middagsret - og som altid, må den gerne være nem og hurtig! Atter inspireret af Klidmoster forleden dag (hvor hun serverede tunsandwich) ville jeg lave mig en laber 3 etagers sandwich - jeg har oven i købet droppet mit øko-hysteri bare lidt og bruger købedressing, nu vi er i gang!!!!

Jeg HADER normalt købedressinger - synes bare de smager af kemi og syntetiske ting, og så synes jeg jo i øvrigt at man ærligt talt skulle lave sin egen dressing - et par skefulde cremefraiche, fromage frais eller skyr rørt op med, hvad huset formår ender næsten altid godt. Og man er dejligt fri for E-numre, sulfitter og hvad alt det lækre ellers hedder! Desværre er jeg en sucker for NYE PRODUKTER - når jeg ser noget nyt, så ender det altså desværre ofte i min indkøbskurv. Især hvis jeg har set en reklame for et produkt! Man skulle jo nødigt gå glip af noget, ikk? Og med købedressinger går det normalt altid sådan, at jeg bruger den én gang, sætter den i køleskabet, hvor den står og tager plads indtil den er overskrevet sidste salgsdato, og så bliver den smidt ud! Det er noget værre gris, Marianne!

MEN denne her fra Heinz har jeg sørme købt hele to gange nu - den synes jeg faktisk bestemt går an i sådan en sandwich på en dag, hvor jeg trænger til at slå håret ud og glemme alt om mig selv som Tante Frelst Øko!

Start med at riste 3 skiver grov sandwichbrød (dem med de store skiver), som du smører dressing på. Og så ellers bare fyld den med salatblade, agurk skåret i lange skrå tynde skiver, tomater, en ½ avocado i tynde skiver, og så kyllingekødet. En sikker vinder i min model af verden ...

Stik lige et par pinde ned i den for at holde sammen på moppedrengen, og så ellers bare del den på tværs, og glæd dig til at sætte tænderne i en sprød og knasende sag, der mætter rigtig godt og sagtens kan gøre det ud for et aftensmåltid. Jeg er sikker på den gode øko kylling synes den var kommet i fint selskab trods alt!
Du kan da også lige få et billede af, hvordan den her sandwich startede .... nemlig med at skære de to rigtig store og flotte brystfileter af den hele kylling - de bliver så frosset ned, så der er til to måltider til noget helt andet. Resten af kyllingen kom i den sorte gryde sammen med gulerod, løg med skal på (giver farve til fonden), bladselleri (som var slapt), frisk timian (fordi jeg havde det), laurbærblade, hele peberkorn, fennikelfrø .. det var vist det. Og så stod det og simrede først en lille time, hvorefter jeg tog kyllingelår op og pillede kødet fra. Tilbage i gryden med ben og skrog, og så koge et par timer mere. Til sidst sies det, og jeg har verdens bedste fond til suppe, sauce osv. Når man først er begyndt at lave sin egen fond, så gider man næsten ikke bouillon mere .....



Hold i øvrigt øje med Tante Sød de næste par dage - Tanten er så glad for at have over 25 faste læsere, så der kommer meget snart en lille konkurrence
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hej Tante Sød

    Uha, det lyder bekendt med at købe en færdigdressing i håb om den smager godt, men det gør de jo desværre sjældent :)

    Rigtig god aften til dig!

    SvarSlet
  2. Hej Hanne - jeg kan høre, du kender det med dressinger! I øvrigt hjerteligt velkommen her på bloggen - jeg mener ikke, at du har lagt hilsner før, så det er dejligt at "se et nyt ansigt".

    Min aften i går var dejlig - jeg ønsker dig en smuk weekend. De har lovet herligt vejr.
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...