Sidevisninger i alt

lørdag den 7. maj 2011

Lammekødboller med løgsalat

Louisa Lorang slår igen til i mit køkken- jeg har lyst til at prøve alle opskrifterne fra hendes nyeste kogebog Vild med Hverdagen, og i dag blev det til denne skønne og velsmagende sammensætning af lam, løg, chili og grønt - det er sund mad på 30 minutter:-) I min version så anretningen sådan her ud - rigtig appetitlig, hvis jeg selv skal sige det!
Først laver du en hjemmelavet chilisauce:

2-3 fed pressede hvidløg
2 spsk tørrede/knuste chiliflager (jeg brugte 1 stor spsk)
2 spsk tomatpuré (jeg brugte næsten 3 spsk)
1 tsk rørsukker
1 spsk æbleeddike
½ dl olivenolie
salt
Blot rør det hele sammen og smag til! Rigtig, rigtig god chilisauce ....

Så laver du løgsalaten - den er lige så nem:

1 stort løg i papirtynde skiver
2 håndfulde bredbladet persille, grofthakket
½ dl citronsaft (jeg kom også lidt lime i)
1 spsk rørsukker
2 spsk olivenolie
1 tsk knust chili
lidt salt
Rør en marinade af citron, olie, sukker, chili og lidt salt - bland med løgskiver og persille. Vildt godt tilbehør ... det kan bruges til mange andre ting. Louisa foreslår at det kan bruges som topping på supper.

Kødboller:
1 pk hakket lam (som jeg købte hos Kærsgår Gårdbutik - synes godt nok det var for fedt kød, mine  
kødboller var næsten svundet ind til halv størrelse efter stegning)
1 revet løg
2 tsk stødt spidskommen
1 tsk stødt koriander
salt

Blot ælt kødet med krydderierne og steg dem i varm olie i ca. 8 minutter.

I opskriften stod man skulle bruge fladbrød - det kunne jeg ikke få fat på i dag, og havde disse tortilla liggende, som jeg ikke har prøvet før. Har ikke den store erfaring med tortillas, men de her var lige vand på min mølle - økologiske og fuldkorn - og så har emballagen et lækkert design:-)

Desværre levede de ikke spor op til mine forventninger - der var 8 stk. i pakken, men de hang nærmest uhjælpeligt sammen. Jeg kunne slet ikke skille dem ad, selv om jeg brugte en stor skarp kniv - der blev kun 2 stk., der slap helskindet igennem adskillelsesprocessen - resten var med huller og i smulder!!!! Bare ikke godt nok, Santa Maria. Faktisk tror jeg, jeg vil tage mig sammen til at skrive til producenten. Jeg har ikke microovn, fordi jeg ikke har lyst til at varme mine fødevarer på den måde, og det havde nok været bedst for de her - i alm ovn skulle de pakkes ind i alufolie for at blive varmet, og det er bare ikke spor CO2 venligt, og lidt tørre blev de også!
Her kan de se, hvordan billedet af retten ser ud i Louisa's kogebog ...
Nærbillede af de lækre sager ... i stedet for at spise salat ved siden af, valgte jeg at starte med at lægge tern af agurk og avocado på min tortilla - oven på kom kødboller, løgsalat, og chilisauce. Jeg blandede halvdelen af chilisaucen sammen med youghurt naturel, fordi det mildner, kølner og passer perfekt til lam, og så brugte jeg lidt ren chilisauce oven på det hele .... super dejlig aftensmåltid, som jeg bestemt kan finde på at lave igen. Man kan jo sagtens udskifte lammet med okse, kylling osv. - eller lave en vege-udgave.

Må du blive sulten og inspireret nok til at prøve opskriften - og må du i hvert fald have en dejlig forårssøndag lige om lidt.
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...