Sidevisninger i alt

tirsdag den 7. juni 2011

Mere rabarber og marcipan ...

Rabarber, rabarber, rabarber ... selv kan jeg ikke få nok af den skønne grøntsag, fordi det kun er lige nu på denne årstid vi kan købe dem friske. Så jeg tror, at i år bliver året, hvor jeg tester igennem, og finder ud af hvilken/hvilke, der bliver ophævet til at høre til traditionerne:-) Og lagde du lige mærke til, hvordan jeg fikst fik den til at blive en grøntsag. Og grøntsager skal vi jo ha' mange af ..... lige som med mørk chokolade, som jo er en bønne. Jeg kender en diætist, som i ramme alvor siger, at man kan spise 30 gram mørk chokolade om dagen og tælle det med som 1 grøntsag! Gad vide, om hun i grunden sagde at "man skal" ....

Nå, men tilbage til rabarberne! Opskriften fandt jeg hos Odense Marcipan - så surprise, der er marcipan i:-) Det lidt særlige er, at den består at to forskellige dej-typer. Dels en sød mørdejsbund, og dels et låg af bl.a. marcipanen - og med rabarber mellem de to lag, og flere rabarber på toppen af kagen:-)

Kagen er rigtig god, lidt bastant måske - og næste gang vil jeg erstatte halvdelen af hvedemelet med blendede mandler (mandelmel). Jeg tror, mandler kan give den et ekstra lækkert løft. Den ser da fin ud, ikk? Og den kan fint bages i forvejen, og er også fryseegnet vil jeg mene. Jeg har i hvert fald frosset halvdelen af min.

Her er den færdige kage med et drys af flormelis.

Du skal bruge:

150 gram mørdej (som du nemt kan lave i god tid)
400 gram friske tynde rabarber (halvdelen af mine var fra frost)
3 æggeblommer + 3 æggehvider
½ dl flormelis
Korn fra 1 stang vanille (evt. 2 tsk vanillesukker)
75 gram mel
150 gram Odense marcipan

Tryk mørdej ud i bunden af en tærteform (dia. 21-24 cm) og læg ca. 200 g friske (eller de frosne i små stsykker) tynde rabarber ovenpå med passende mellemrum. Æggeblommer, flormelis og vaniljekorn piskes sammen. Marcipanen rives og piskes i æggemassen. Herefter tilsættes mel. Æggehvider piskes op og vendes med ægge-/marcipan-massen, og det hele hældes ovenpå tærten. Til sidst lægges 200 g tynde friske rabarber som afsluttende lag. Bages ved 180° C i ca. 40 min. Afkøl og server, evt. med et drys flormelis og lidt pisket fløde.
Her kan du se de forskellige lag .... kagen er faktisk ikke sådan meget sød
En god kaffekage, som de fleste vil synes om - også børn. 
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...