Sidevisninger i alt

fredag den 24. juni 2011

Valnøddebrød

Det her valnøddebrød har jeg bagt mange gange - det slår aldrig fejl, og smager supergodt til ost, syltetøj eller godt pålæg. Så hvis du har lyst til hjemmebagt, duftende brød, er det bare at gå i gang:-)


Her er det lige kommet ud af ovnen - man kan næsten se. hvor lækkert det er:-) Den der revne ovre i højre side er ikke fordi det er helt hårdt og tørt - kun fordi jeg TABTE det!! Ja, det går godt for tiden...

Du skal bruge:

75-100 gram valnøddekerner (jeg bruger hele posen)
25 gram gær
2½ dl vand
1 spsk rørsukker
50 gram smør
100 gram fuldkorns-hvedmel eller som her fuldkorns-durummel
1 tsk salt
ca. 300 gram godt hvedemel

Start med at koge vand, sukker og smør op til smørret er smeltet og lad det afkøle. Skold derefter valnødderne i kogende vand, dryp dem af, tør dem godt, hak dem groft og vend dem i 1 skefuld af melet (så fordeler de sig bedre i dejen).
Opløs gæren helt i 1 spsk vand og tilsæt så den afkølede smørblanding + fuldkornsmelet og salt. Tilsæt halvdelen af hvedemelen, så valnødderne og ælt derefter resten af hvedemelet i indtil det slipper fingrene. Dejen skal æltes godt og være blød og smidig. Lad hæve tildækket 1 time. Slå dejen forsigtigt ned, form til et aflangt brød og efterhæv det 30 minutter.
Rids brødet 1 cm ned på langs, og lad det stå til ridsen begynder at åbne sig. I ovnen på miderste rille ved 210 grader, og smid en kop vand i bunden af ovnen og luk den hurtigt. Bages ca. 30 minutter til det er gyldent.


Så er det klar til første hævning ....


Og klar, parat, start! Efter et par hævninger og en hed ovn, ser er det lige til at sætte tænderne i. Som alt andet gær-brød er det uovertruffent mens det er helt nybagt. Det har en virkelig sprød skorpe hele vejen rundt, og blød og saftig krumme uden på nogen måde at være tung. Det er og blir' bare et af mine yndlingsbrød. Print denne artikel

16 kommentarer:

  1. Rigtig smukt brød - elsker når brød har sådan en smuk rustik overflade - det ser så lækkert ud! Uhm - nu får jeg rigtig lyst til valnøddebrød :-)

    SvarSlet
  2. Jeg havde nu ellers også dine lækre brød fra sidste uge i tankerne, da jeg ville bage. Dem skal jeg ha' prøvet.

    SvarSlet
  3. Tusind tak! Arh, nu får jeg bageabstinenser :-D

    SvarSlet
  4. Det er bare det nemmeste og lækreste valnøddebrød jeg nogensinde har bagt! Virkelig god opskrift:D

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Netop faldet over denne opskrift. Den kom øverdt i min Google-søgning, så din search-rank er høj :-)

    Derudover ser det top-lækkert ud, så det giver jeg mig i kadt med i dag.

    SvarSlet
  7. Hej jeg har prøvet din opskift og den virker nem men hvordan skal det forståes dette stykke i opskriften "Bages ca. 30 minutter til det er gyldent.Så er det klar til første hævning ....
    Og klar, parat, start! Efter et par hævninger og en hed ovn, ser er det lige til at sætte tænderne i." jeg er ingen stor haj til at bage med jeg nyde at finde nye spændende opskrifter på nette og afprøve dem. men tak indtil videre

    SvarSlet
  8. Mums det ser lækkert ud. Elsker valnøddebrød. Mon ikke mødergruppen ville synes det er lækkert med sådan en stykke brød.. :-)

    SvarSlet
  9. Så er det anden gang jeg skal bage brødet, første gang blev det bare så godt. Det er ved at hæve første gang. Men kom lige i tanke om at jeg havde glemt smøret.. Ups :-) Men mon ikke det kan spises alligevel. Jeg ville også lige spørge om, hvad er grunden til at valnødderne skal skoldes?

    SvarSlet
  10. Jeg laver lige en dobble up og laver det som boller - regner med 2 x 12 - dvs 2 plader. Mums lækkert

    SvarSlet
  11. Fantastisk brød ......... Uhmmmmmmmmm...... Brugte en dl friskpresset appelsin i min portion , uha det gav det lige lidt "kant" . Tak for en super opskrift !!!!!

    SvarSlet
  12. den bedste opskrift jeg har prøvet.... og bager tit bare som boller ;-)

    SvarSlet
  13. første gang,et rigtigt brød ,,,Tak for opskrift

    SvarSlet
  14. Simpelthen det bedste valnøddebrød i verden:-). Jeg vender igen og igen tilbage til din opskrift. Tusind tak for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mega godt valnøddebrød nok det bedste jeg nogensinde har bagt🙏🏼

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...