Sidevisninger i alt

søndag den 3. juli 2011

Super power brød - helt uden mel

Nu skal der skrues op for sundheden! Nye ting skal afprøves. Også nogle, der vist nok næsten er lidt for sunde til min smag:-) Jeg har besluttet, at den der hyggefølelse jeg har, når jeg bager kager og deler ud af dem, skal overføres til sunde bagte ting! Jeg får abstinenser, hvis jeg ikke kan få lov at hygge mig med bageprocessen.


Det må være muligt, at hygge sig lige så meget med frø, kerner og nødder! Ha, tror jeg virkelig selv på det..... ja, ja - ikke forkaste noget, man ikke har prøvet før! Du kan ikke vide, om du kan lide det, før du har smagt på det! Har man hørt det før???

Den her opskrift havde jeg nok aldrig lagt mærke til, hvis jeg ikke var på skrump. Den stod i det nye SØNDAG - i en brevkasse sådan helt ude i siden - uden billeder! Men da jeg havde alt på lager, var der ikke nogen umiddelbare undskyldninger. Jeg læser hele tiden i de skide dameblade at man skal spise frø, kerner og nødder hver dag. Og jeg er bare ikke særlig god til at huske at få det ind i min kost. Men jeg tror altså på, at det er møgsundt. Fyldt med essentielle fedtsyrer, mineraler og livsnødvendige vitaminer. Så jeg arbejder stadig på at finde gode måder, at få det ind i hverdagskosten.


Sådan en skive af det her super power brød hver morgen med lidt ost og grønt til. Det må være en god morgenmad. Jeg ved godt, at der også er mange kalorier i frø og nødder, så det er jo stadig i små mængder.

Inden jeg vrøvler videre får du opskriften:

150 gram mandler grofthakkede
100 gram sesamfrø
100 gram hørfrø
100 gram solskikkefrø
150 gram græskarkerner
1 dl rapsolie
2 tsk salt
5 æg

Alt mine ingredienser er selvfølgelig økologiske, men det bestemmer du jo naturligvis selv:-) Men de her ting er nu ikke ret meget dyrere i øko version, så go for it. Jeg ved ikke, om man bør skylle frø og kerner først faktisk - det stod, der ikke noget om, men det gør jeg altså. Når jeg har vejet det hele af, får det lige en tur i en sigte under koldt vand, og vandet får i hvert fald lidt beskidt farve:-) Men ellers bare på med alle ingredienser - pisk æggene i et ad gangen. Hældes i en smurt rugbrødsform og bages 1 time og 10 minutter ved 160 grader.


Her er det klart til ovnen .... ser godt nok sjovt ud ... nærmest lidt gæret. Det er det ikke!


Og er her vidunderet så!!!!! Jeg præsenterer stolt:-)
Jeg havde mine tvivl, om det overhovedet ville kunne hænge sammen som et rigtigt brød, og dernæst om man ville kunne skære en rigtig skive uden at det hele falder fra hinanden. Så jeg er temmelig overrasket over at så mange kerner og frø og nogle æg kan blive til det her virkeligt gode brød. Det er nemt at skære, skiverne er faste, sådan at man vitterligt kan bruge det som almindeligt brød. Og så smager det bare uovertruffent godt - jeg er SÅ overrasket! Det smager a la rugbrød med mange kerner - måske lidt mere porøst og lidt mere sødt. Men jeg er sikker på det er skønt både som det er eller med ost, marmelade osv.

Det er altså et sandt hit det her, hvis I spør' mig. Det er da genialt at være på kur! Print denne artikel

19 kommentarer:

  1. I love it! Det må jeg bare prøve :-)

    SvarSlet
  2. Oh yes, det er netop sådan noget brød, jeg spiser. Hvis jeg spiser brød. Hvis du maler (nogle af) hørfrøene i en kaffemølle, får du dels gavn af de gode fibre, og du får også et bindemiddel til brødet, som får mere struktur. Prøv også at putte lidt rosmarin eller fennikel i, det giver en fantastisk smag. Eller fyld brødet med valnødder, det er også fantastisk. Æj, nu fik jeg helt lyst til brød :)

    SvarSlet
  3. Ej jamen altså.... Dèt skal jeg prøve at lave. Tak fordi du deler :-))

    SvarSlet
  4. Det ser rigtig lækkert ud - det må jeg prøve snart! Tak for opskriften.

    SvarSlet
  5. Uhhhuu - jeg har fået en Klidmoster til at ville prøve noget herfra. Det tar jeg som en kompliment:-) Hope you will love it:-)

    Jane - ja, tænkte nok at det måtte være i den her retning efter at have læst noget hos dig:-) Super gode forslag du gir mig - har godt hørt at hørfrø helst skal knuses for at man får udbytte fra dem. Skal også prøve de forslag du gir til smagstilsætning. Er det frisk fennikel mon? Eller fennikelfrø?

    Vibeke - at dele er skønt:-)

    Maria - herligt at du også får lyst til at prøve den.

    tak for jeres hilsner

    SvarSlet
  6. Oh, det ser lækkert ud! Tak for inspirationen. Og en dejlig blog du har, med bankende økohjerte....
    kh Rebecca

    SvarSlet
  7. Hej Rebecca - tak for kompliment:-) Ja, du har ret, mit hjerte banker virkeligt for økologien ... ku tyde på dit også gør:-)

    SvarSlet
  8. Er det mon muligt at finde ud af hvor mange kalorier 1 skive på 50g indeholder?
    For selvom det lyder og ser lækkert ud, er jeg bange for at det er godt kalorieholdigt.

    SvarSlet
  9. du kan jo se alle kalorieindholdende i alt du putter i og så kan du altid dividerer ned til 50 gram og regne ud hvor mange kalorier der er pr 50 g

    SvarSlet
  10. Det ser da helt uimodståeligt lækkert ud, det brød. Det bedste er, at det er uden hvedemel - det må jeg prøve at bage! :-)

    Lige en undrende kommentar:
    Flere skriver, at hørfrø skal knuses; men er knuste hørfrø ikke giftige??

    ~Sheila~

    SvarSlet
  11. Tror jeg er lidt forelsket i dig lige nu!!
    Jeg er selv på Minus Kulhydrat kur pt. Og jeg S.A.V.N.E.R. mit rugbrød!!!!
    Det her skal prøves :O) Tak!

    SvarSlet
  12. Æv...det smager rigtigt godt, men hævede slet ikke og hænger meget lidt sammen...hvad har jeg gjort forkert!??

    SvarSlet
  13. Super lækker opskrift. Jeg har netop lige bagt det. Det har en super konsistents og ligner et rigtig rugbrød. Jeg synes dog det er blevet ret så tørt - tænker om der er noget jeg kan tilføje der giver lidt mere "fugtighed".. ???

    SvarSlet
  14. Kunne man ikke tilsætte lidt psylliumfrøskaller (HUSK) og lidt ekstra vand for at give det en mere sammenhængende konsistens?

    SvarSlet
    Svar
    1. Udover det, ser det SUPER lækkert ud!

      Slet
  15. kan man lave rugbrøds boller af dem?

    SvarSlet
  16. Hejsa.
    Jeg har også bagt det og det er fantastisk!
    I min opskrift stod der at det skulle opbevares i køleskabet pakket ind i et viskestykke og så i en frysepose.
    Så holdt det sig lækkert saftigt i en hel uge.

    SvarSlet
  17. Kære 'tante sød'

    Det er et fantastisk brød.

    Jeg faldt over din blog, da jeg søgte low-carb opskrifter efter - ret forskrækket - at have fået en diabetes diagnose.

    Og brød var virkeligt noget jeg savnede.

    Første gang jeg bagte det, gav jeg det en anelse mere olie og æg. Det blev fint, men jeg er en sådan novice i bagning, at jeg ikke tænkte på at lægge bagepapir i formen.

    I dag bagte jeg igen, og det blev perfekt!

    Nu kan jeg som ny diabeteker endelig få en grilled cheese-tomato sandwish.

    Tak fra Annelise

    SvarSlet
  18. Har netop sat vidunderet i ovnen. Jeg har aldrig været så spændt på et resultat før :)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...