Sidevisninger i alt

lørdag den 20. august 2011

Kommentarer til indlæg om overspisning og fordomme

Kære læsere

I dag var tiden inde til at skrive lidt kommentarer til jeres hilsner til mig indlæg af 8. august. Jeg har lagt kommentarer i feltet på selve indlægget til halvdelen af jer, og forsøgt at lægge nedenstående kommentarer ind også, men systemet vil ikke tage dem ind. Så nu lægger jeg lige resten af dem her:-)

TAK til jer alle

..................................................................................................................................................


Kære Irene: Mange tak for dine ord - dejligt at du kan genkende noget af det jeg skriver. Det er tydeligt at her er et stort behov for at italesætte det her problem. Med den her overvældende respons I har givet mig, vil jeg helt sikkert skrive om emnet af og til fremover, så det vil glæde mig, hvis du har lyst til at læse med fremover. Tak for dine ord.

Kære Bettina: Det er fedt at andre synes man er sej:-) Tak skal du ha'

Kære Vibeke: Det er altid nemmere at forstå andre, når man selv har været i samme situation. Så ja, det er nok nemmere at sætte sig ind i uden fordømmelse, hvis man selv har vejet for meget og brugt mad som dæmper på sine følelser. Tak for din kommentar

Kære Anonym: Det er fuldstændigt rigtig, hvad du skriver. Vi kender ikke hinandens historier til fulde og det er godt at tænke, at andre også er på vej og gør deres bedste lige som vi selv og alle mennesker gør. Angst er en slem lidelse. Jeg har selv prøvet en snert af det for mange år siden, og det er virkelig invaliderende hvis man ikke får arbejdet med det. Og det kan være svært for andre at forstå, fordi man netop ikke kan se det. Håber du finder din lykke og din vej.

Kære Camilla: Jeg er meget enig i, at det her med at fordømme overvægtige kun er en enkelt lille ting vi mennesker har travlt med at fordømme hos hinanden. Det er virkelig en skøn og sund praksis hver dag at stoppe sig selv i tankerne, når man opdager man fordømmer andre. Man skader i virkeligheden sig selv allermest ved at have negative tanker om andre. Jeg tror man nemmest finder lykken med et rent hjerte.

Kære Annalisa: Tak fordi du er modig og stå ved at du har tænkt det som et paradoks med alle mine opskrifter på kager og så min overvægt! Også selv om det smerter en lille smule. Heldigvis er jeg ved at være rigtig god til ikke at lade mig påvirke af hvad andre tænker, og vide at jeg har ret til at være i verden med hele mig:-) Og ja, som du skriver godt at lære at holde af andre også for det, man ikke selv lige elsker så meget.....

Kære Malou: Åhh, bloggerlove - den labber jeg i mig. Tusind tak fordi du siger du bliver berørt. Det giver mig lyst til at skrive mere og få det her frem i det åbne og give plads til os alle. Ja, den bider den med madblogs og overspiser! Jeg vil få kigget på dit link - tak igen. Jeg har også set du har fået lagt nyt profilbillede ud, det er SÅ COOL og stort. Endnu et sten er flyttet og endnu en bid af dig selv at omfavne og elske. Mit billede er godt nok "kun" ca 3 år gammelt, men jeg vil følge dit eksempel og snart få taget nogle ordentlige billeder af hvordan jeg ser ud NU. Tak Malou

Kære Sushistegen: Åhh - fordomme skal bekæmpes med viden og kærlighed. I like that! Tak

Kære Mai-Britt: Tak fordi du læser med og lægger en hilsen:-)

Kære Nada: TUSIND tak for det, du skriver. Åh, det er så genkendeligt. Og jeg tror du har fuldstændig ret - når vi gerne vil leve sundere og tabe nogle kilo, skal vi holde op med at udstille det og tænke det som en kur. Jeg er selv faldet i den fælde for meget kort tid siden her!!! Det er IKKE en kur - det er små skridt metoden, som Per Brændgaard taler så meget for. Det andet er selvpisk nemlig! Jeg tror også vejen frem er hver dag at stille mig/sig selv spørgsmålet: Hvad vil være det kærligste at gøre over for mig selv? Så kender man godt svaret i enhver situation. Jeg vil kigge på din blog og er meget taknemmelig for at du har lagt en kommentar. Også tak fordi du skrev, at jeg skulle lade alle jeres hilsner bundfælde sig. Det var rigtig godt set, og takket være dig at jeg "turde vente" med at svare til jeg var helt klar. Ja, det var igen sundt at gøre det når JEG var klar og ikke når jeg mente at I andre forventede jeg skulle gøre det.

Kære Gitte: Mange tak for din søde hilsen, du er nu selv et super bekendtskab:-) Din pakke er ikke dukket op endnu, men den er nok lige på trapperne. Tak Gitte

Kære Hottie Van Dottie: Skønne ord - skønt citat. Jeg genkender stort set hvert af dine ord. Dem vil jeg læse igen - tusind tak

Kære Lene: Mange mange tak for din hilsen. Vigtig pointe med at de også så godt ud, da de fyldte lidt mere! På en god dag kan jeg heldigvis også godt føle mig smuk! Og ja, folk bliver opereret på samlebånd i maven, men det er i hovedet eller måske allermest i hjertet der er noget, der skal fikses. Jeg er modstander af fedmeoperationer, men igen - vi må hver gå vores vej.

Kære Camille: Mange tak for konkret forslag. Jeg har faktisk overvejet at kontakte AO (Anonyme Overspisere) mange gange, men det er aldrig blevet til noget. Jeg tror også at 12 trins programmer hjælper utroligt mange mennesker, og som jeg kender til det er de også meget kærlige og spirituelle. Det tror jeg på¨. Jeg føler heldigvis lige nu at jeg selv er på den helt gode vej, og ikke behøver gå i gruppe eller terapi lige nu, men det er en vigtig mulighed at nævne. Tak skal du ha'

Ja, igen tusind tak for overvældende og meget givtige kommentarer. Det viser mig det er et emne som mange har en mening om, kan sætte sig ind i eller selv har inde på livet. Og ja, enhver fordom skal bekæmpes med viden og kærlighed. Det er SÅ rigtigt:-) Jeg vil vende tilbage med flere tanker, når de er modnet




Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Kære Tante Sød.

    Jeg er glad for at du har fået så mange gode og varme responses til dit meget lange - men utrolig eftertænksomme - indlæg. Jeg er også glad for at du kunne bruge mine ord.

    Jeg tror der er laaaang vej igen for det såkaldte evidens-baserede positivistisk-verdensopfattende såkaldte "sundhedssystem", der kun kan se fakta ud fra, hvor mange gange det er blevet påvist i et forsøg. Den slags er godt nok til at behandle brækkede lemmer - men ikke brækkede sjæle. Thi det er jo fuldstændig individuelt hvordan vi hver især lærer at håndtere vores følelser.

    Og ja - jeg skriver "lærer" og ikke hvordan vi håndterer. For nogen lærer os at håndtere vores følelser i løbet af vores barndom - og det er vores forældre/omgivelser. Og gør de det forkert - ja, så har vi problemet.

    Al mulig held og lykke til dig fra mig :-)

    SvarSlet
  2. Hold op et sejt indlæg..
    Jeg har ikke læst det oprindelige indlæg, men det vil jeg finde.

    Jeg er selv ved at skrive nogle udkast til nogle indlæg om nogle af mine personlige historier, fordi jeg synes der mangler noget oplysning og vide, og det skal komme fra os der har været igennem mølllen, og ikke en politiker der ikke aner hvordan det etat være opvokset med omsorgssvigt, som jeg er. Nemlig.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...