Sidevisninger i alt

fredag den 19. august 2011

Ribsgéle og myntesirup

Så er her produceret hyggelige ting til spisekammeret:-) Min veninde havde jo en pose ribs med til mig, og da jeg aldrig har prøvet at lave géle var det oplagt at kaste sig ud i det. Tænk, det viser sig at være supernemt og det føles som vild luksus at lave sin egen géle af bær fra en smuk have.


Her er bærrene skyllet og ordnet - det tager sin tid! Jeg havde knap 700 gram bær at gøre godt med. Til en portion på 1 kg skal du bruge 2 dl vand, dvs jeg brugte 1½ dl til min portion. Dette koges i ca. 10-15 minutter, og du må gerne mase bærrene ud i gryden, så alt saft kommer ud. Derefter hælder du det op i en sigte med et fint klæde (jeg brugte et meget rent viskestykke). Lad det dryppe helt af og pres bærrene ud igen så alt kommer med. Du kan evt. lade det stå natten over, men mit stod kun et par timer.

Derefter skal det koges ca. 15 minutter, og man skal bruge 750 gram sukker pr. liter væske. Jeg fik 3 dl væske ud af min portion, og brugte derfor 250 gram rørsukker. Kog det indtil du kan fornemme det begynder at tykne en anelse - dråber skal falde lidt tungt fra en ske.

Og så er det bare at hælde på skoldede glas. Jeg havde hældt kogende vand over mine, og skyllet dem med lidt rom, da jeg ikke ønsker at bruge Atamon, som er noget værre giftigt møg i mine øjne. Lad det afkøle helt inden du lukker glassene til.


Jeg fik 2½ små glas ud af portionen - og det blev det fineste tilpas størknede géle og med skøn smag. Det ene glas skal selvfølgelig gemmes til veninden, som kom med bærrene, fordi jeg ved, hun vil blive glad for det:-)


Jeg drikker efterhånden meget meget lidt alkohol, men en drink jeg stadig ynder højt er mojitos, og den kræver normalt altid frisk mynte, og det har man jo ikke altid lige. Nu hvor jeg havde dette bundt mynte, der skulle bruges, ville jeg prøve at lave en sirup ud af rørsukker og mynte, som man jo alligevel skal komme i en mojito. Så jeg plukkede alle blade af mynten, og tilsatte lidt vand og en god sjat rørsukker - og så ellers bare koge indtil den også begynder at blive lidt tyk og sirups-agtig. Og så bare si bladene fra, og nu har jeg en lille flaske med sirup, der smager helt vildt godt af mynte. Imorgen kommer her gamle studievenner, så mon ikke vi skal teste den i en mojito der? Så skal der bare godt med lime og Havana Club og et skævt dansk vand.


Nu er jeg helt sikkert godt kørende til en lørdag aften - I ønskes alle en dejlig weekend

Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Råd til næste års geléproduktion:

    1. Skyl grundigt og fjern kun skidt og dårlige bær, lad bare stilkene blive
    på,
    eller rib dem hurtigt med en gaffel, hvis du skal bruge dem til ryste-
    ribs eller en kage.

    2. Blev din gelé ikke klar, kan det være, fordi du glemte to ældgamle
    råd: Klem ikke på bærrene i gryden eller i saftposen (så vækker du
    "mudderet").

    SvarSlet
  2. Hej Anonym - tusind tak for gode tips til géle. Jeg er overrasket over det med ikke at klemme bærrene ud. Troede ikke man så kunne få saft og kraft med. Men min géle har nu helt klar og en meget smuk farve, men vil følge dine anvisninger næste gang, så tak for det

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...