Sidevisninger i alt

fredag den 23. september 2011

Flerkornsbrød

Jeg lod mig friste af et par poser med bageblandinger fra Urtekram, som jeg tror er nye i sortimentet, og som så lækre ud. Så her kommer det første brød, som jeg bagte stort set efter opskriften på bagsiden, dog ikke med æble som der ellers var angivet. Brødet blev tæt og smagfuldt og med noget at bide i. Der bliver et rigtig stort brød og ellers bages det som boller, som opskriften foreslår. I dag fik vi det ristet, og det var også rigtig godt. Et sundt og mættende hverdagsbrød, som jeg vil variere på andre måder også.


Der er ikke noget som lunt og nybagt brød - så den gode honning, jeg har fået af Signe kom frem i dagens anledning ...


Du skal bruge:
25 gram gær
4 dl lunkent vand
1 spsk honning (opskrift siger 1 tsk, men da jeg ikke brugte revet æble, tog jeg mere honning)
1 spsk havsalt
1½ dl græskarkerneblanding fra Urtekram
ca. 700 gram sigtet speltmel - jeg brugte nu 300 gram grahamsspeltmel og alm Tipo 00 hvedemel for resten

Opløs gær i vand, tilsæt honning, salt, bageblanding og det meste af melet. Rør godt. Tilsæt mere mel indtil dejen er smidig og glat og ælt godt. Lad hvile 45 minutter. Form til brød eller boller og lade hæve yderligere 30-45 minutter. Pensl med vand og drys med de kerner, du har lyst til. Bages nederst i ovnen ved 200 grader i ca. 30 minutter eller til det lyder hult, når du banker på brødet.


Her ser du mine ingredienser og dejen klar til at hæve .....


Færdighævet og klar til en god omgang varme ...


Præsenterer det daglige brød - led mig gerne ind i fristelse!

Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud! Ligner totalt købebrød, gid jeg kunne bage noget der så sådan ud...

    Og sikke flittig du er med både nisser og tæppe!

    /G.

    SvarSlet
  2. Hej kære G - tak for kompliment. Er du ikke den store bager i grunden? Jooo, jeg har da set bageting hos dig:-) Jeg glæder mig til at vise både nisser og tæpper frem imorgen. Har været til brunch med veninder og er nu ved at forberede vores frokost:-)
    KH og god søndag aften
    M

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...