Sidevisninger i alt

onsdag den 19. oktober 2011

Rå grønkålssalat med røde æbler og cashewnødder

En stor pose økologisk grønkål fangede mit øje sidst jeg handlede, og jeg fik helt vildt trang til grønkål. Det er jo ikke det værste man kan få trang til:-) Jeg har ikke brugt grønkål rå før, og det ville jeg gerne prøve, så jeg brugte hvad jeg lige havde i huset, og fik den lækreste blide salat som tilbehør. Den kan jeg varmt anbefale.


Plukket grønkål, der er skyllet rigtig godt - det er vigtigt da de krøllede blade kan gemme på meget jord og små frække insekter:-)


Jeg havde også lammekoteletter i køleskabet som skulle bruges. De var leveret af Aarstiderne, og havde været frosset, så de skulle omsættes nu. Jeg er også vild med lam, så det var nu ikke noget problem!


Ahh, ser de ikke labre ud ..... jeg tilberedte dem helt enkelt med presset hvidløg, salt og peber - intet andet!


Til grønkålssalaten brugte jeg cirka dette - sjus dig frem til målene som jeg gjorde!

2 håndfulde finthakket rå grønkål
1 rødt kraftigt smagende øko æble
Cashewnødder, jeg ristede på panden - så mange du synes!
½ dl creme fraiche
skal og saft fra en øko citron
salt, peber og 1 tsk rørsukker

Rør dressing sammen af creme fraiche, skal og saft fra citronen og smag til med lidt salt, peber og sukker. Lige som en gammeldags mormordressing. Bruger man fløde gør citronen normalt dressingen tyk,men med creme fraiche sker det modsatte, altså at den bliver tyndere, og det er fint til denne dressing. Og så bare i med hakket grønkål, æble i små tern - og lad endelig den røde skal blive på, den vil vi gerne have her! Vend lidt nødder i og pynt med et par stykker. Rent guf!


Ellers bare kartofler i tern, som jeg ristede let i en gryde med smør og oregano, og smed i ovnen en halv time med saltflager. Steg kødet nogle minutter på hver side, og så er der serveret lækker lækker nem mad

Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Uhm! Ja, lammekoteletter er skønt - det fik jeg også i går :-D

    Jeg så et par flotte friske grønkålsstokke, da jeg var på marked i starten af måneden. Havde købt en med, hvis jeg ikke skulle til Paris få dage efter. Men jeg må have det inkorporeret det i madlavningen henover efteråret og vinteren :-)

    SvarSlet
  2. Hej Piskeriset - ja, sådan en stok kan faktisk være rigtig dekorativ, det er lige før man kunne bruge den i en vase! Jeg kigger efter hvad du evt laver med grønkål den næste tid. Jeg kan rigtig godt lide det, og det er jo supersundt at spise, men jeg er heller ikke så god til at få det tit!
    Jeg følger dine simreretter med glæde ...

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...