Sidevisninger i alt

onsdag den 30. november 2011

Lys brownie med pekannødder

I dag skulle jeg ha' frokostbesøg af en skøn kvinde fra Randers, som jeg mødte på højskolen på Samsø for et par somre siden, men desværre kan hun ikke tage afsted, da hun lige som vist så mange andre ligger underdrejet med forkølelse. Så den kage jeg nåede at bage til hende står klar til fri afhentning - anyone?

Det var en god anledning til at få prøvet den første opskrift fra min nye Hummingbird kagebog, og valget faldt på den her hvide brownie med pekannødder. Og da det jo ikke feder at spise kanten, når man skærer den op - det er jo kun en slags krummer, og krummer har ikke kalorier, vel? - kan jeg allerede nu røbe at det er en rigtig lækker kage, og faktisk ikke så übersød, som jeg havde forventet.


Til ære for fotografen ser det ud som om de her stykker skal serveres - nope, de er røget i fryseren. Jeg tror den er rigtig fryseegnet, og da her kommer tøser på fredag til julehygge, vil jeg tro den ikke kommer til at ligge længe i kulden!



Hvid chokolade og pekannødder er de to smagsgivere - jeg har ikke bagt med pekannødder før. De smager næsten som valnødder, men er mildere og ikke så "bitre". Rigtigt gode .... men hvis du ikke kan få pekannødder kan kagen sagtens bages med andre slags nødder. Du får opskriften her:

150 gram hvid grofthakket chokolade
125 gram usaltet smør (jeg brugte nu alm)
150 gram flormelis
2 æg
1½ tsk vanilleekstrakt
200 gram hvedemel
Et nip salt (som jeg så ikke kom i, fordi jeg istedet bare brugte saltet smør - jeg ved ikke hvorfor det måske ville være bedre at gøre som i opskriften?)
125 gram hakkede pekannødder

Chokolade og smør smeltes jævnt over vandbad. Tag skålen af varmen og tilsæt sukker og rør det godt i. Tilsæt æg og vanilleekstrakt under kraftig piskning. Det er ok, hvis det ser ud som om det begynder at skille - det gjorde mit nu ikke. Tilsæt mel og evt. salt og nødder og rør det hurtigt sammen, så nødder fordeles.

Bages i en form på ca. 30x20 cm, som er smurt godt - og jeg dryssede min form med rasp for en sikkerheds skyld. Bages i forvarmet ovn ved 170 grader i 35 min ca indtil toppen er gylden og kagen stadig blød i midten. Skal afkøle helt inden den skæres i tern.


Her er massen af chokolade, smør, sukker og æg inden der kommer mel og nødder i ....


SÅ klar til ovnen .....


Husk - skal helt afkøles!


En kage, der snildt kunne komme på programmet igen - måske vil jeg eksperimentere med at sænke mængden af mel og hæve mængden af sukker sådan som forholdet normalt er i mine mørke brownie. Højt sukkerindhold giver en sprød og lidt knasende overflade, og det kunne den godt mangle, og måske smagen af chokoladen også ville komme mere frem ... det må prøves. Måske. Hvis jeg ikke hellere vil prøve en anden ny opskrift .....nå, men ses vi til kage?
Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Nammenam! Den ser total god ud! Hvor mange personer vil du tro, der er til i den portion?

    SvarSlet
  2. Hvid brownie - haha de ord passet bare ligesom ikke rigtig sammen vel... eller er det bare mig ?. Ser dæleme lækker ud. Nej nej nej nej selvfølgelig feder krummer ikke :-)

    SvarSlet
  3. Hej kære Piske - jamen, jeg vil da sige man kan få 12 pæne firkanter i hvert fald, så det er meget pænt, ikk

    Hey Bettina - næh det er ligesom når modsætninger mødes og sød musik opstår ha ha - fedt at du bekræfter hvad jeg har hørt om krummer....

    SvarSlet
  4. Åh hvor ærgerligt! Men virkelig yummilicous kage. Kan man fryse sådan noget?

    SvarSlet
  5. Krummer og kanter har ingen kalorier, det ville være ondt at antyde andet.
    Og jeg tror helt klart at den der skal bages og skæres ud i kanter :-)
    Kærligst Lea

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...