Sidevisninger i alt

søndag den 11. december 2011

Æbleskiver med ÆBLER og kreativ hygge

Et af yndlings-låne-weekendbørnene har været på hyggeligt og kreativt besøg. Hos den elskede kæmpe røde hankat Emil. Og lidt hos mig. Håber jeg da. Tror jeg da:-)


Her er der malet nisse-kroppe som nu skal klædes på ....


Første nisse præsenteres ....


De her to har været venner lige siden Emil var 6 uger, og venskabet holder stadig selv om Emil nu vejer hele 9 kg!!!! Emil hjælper sin veninde med at flette stjerner ...


Og så skulle der selvfølgelig årets første æbleskiver på bordet - bagt med succes efter Lone Landmands skønne opskrift med revne æbler, fløde og kærnemælk ... de bliver helt sikkert husket som den opskrift, man vender tilbage til år efter år. Jeg gengiver den helt i Lone's ånd:


1 dl fløde af mælk fra en kæk ko
3 dl kærnemælk fra ovenstående
50 g smeltet smør – stadig fra samme ko
1 Belle de boskop æble – skrællet og fint revet
1 citron – fint reven skal og kun det gule
3 æg – delt i blommer og hvider – fra heldige høns
250 g mel
150 g sukker
2 tsk vanillesukker
½ tsk bagepulver
½ tsk natron
Samt smør til bagningen.


Hæld fløde, kærnemælk, smeltet smør, revet æble, citronskal og æggeblommer i en røreskål – pisk tingene sammen. Bland mel, sukker, vanillesukker, bagepulver og natron og vend blandingen i røreskålen. Pisk æggehviderne stive i en anden skål. Vend dem forsigtigt i dejen – det gælder om at holde det hele luftigt.
Smelt smør i æbleskivepandens huller og fyld en spiseskefuld dej i hvert.




Dejen er ret tyk, og det gik fint ....


Der bages selvfølgelig så mange at yndlingsbarnets mor kan få et fad med hjem til storebror og far.....


Så har halvdelen af nisserne fået tøj på ....


Og her er mit første forsøg med at nåle-filte .... det er en sjov proces, som jeg helt sikkert skal eksperimentere med den kommende tid. Det hører I mere og inden så længe ....


Et et par fine kræmmerhuse blev det også til ..... flere er undervejs. Gad vide om man skal sætte silkepapir i dem alle... og skal det så være i samme farve eller i helt forskellige farver ... der må tænkes! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Ser hyggeligt ud ! - har aldrig smagt æbleskiver med æbler (!) men endnu en opskrift jeg skal vende tilbage til. Du burde vist snart få sådan en "print"-knap på bloggen, som jeg har set andre har, men selv ikke kan finde ud af at installere :-)

    SvarSlet
  2. Du har helt ret - jeg har længe tænkt på at jeg skal prøve at finde ud af at sætte printerknap på men jeg er bare så DÅRLIG til at finde ud af sådan noget .... jeg må ta mig sammen!

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...