Sidevisninger i alt

tirsdag den 21. februar 2012

Rabarberkylling

Hvor er det bare ærgeligt, at jeg ikke kan sende SKØN SMAG ud gennem skærmen direkte hjem i din mave:-) Looket på den her kyllingeret yder slet ikke sagen retfærdighed. Det lækreste tilbehør til kyllling, jeg længe har lavet.

Jeg havde 2 meget store lækre kyllingelår fra en hel øko Sødam kylling, som skulle bruges. Og flere rabarber i fryseren, som jeg også ville udrydde. Det var oplagt at søge inspiration hos den dygtige Klidmoster, og kraftigt inspireret af hendes ret her, får du opskriften på lækkerier med milde krydderier og syrlige rabarber og bid fra mandler! Den skal bare smages:-)


Jeg brugte:
2 meget store hele øko kyllingelår + 2 store vinger
Saften fra 1 øko appelsin + skallen i store skræller
2 porrer
En lille pose rabarber i stykker
1 god håndfuld afskallede mandler
5 hele nelliker
2 stjerneanis
6 kardemommekapsler
10 korianderfrø
10 hele peberkorn
4 fed hvidløg - hele
4 spsk honning på solbær - brug hvad du selv har
ca. 1 dl fløde, så der blir en liflig sauce
salt, friskkværnet peber

Brun kyllingestykkerne rigtig godt i halvt olie og halvt smør. Læg disse i et ovnfast fad, og tilsæt snittet porre og alle krydderier og væske. Hold rabarber tilbage. Sæt i ovnen ved 200 gr i ca. 30 min. Hæld nu rabarber på og steg yderligere ca 15 minutter.

Så nemt - og jeg blev virkelig positiv overrasket over den milde smag fra krydderierne, appelsinen og ja, bare det hele. Skønt med knas fra mandlerne og syren fra rabarber. Jeg serverede blot med kogte ris, men en grøn salat ved siden af, vil også være godt.


Fadet klar til at komme i ovnen - inden rabarberne kom på


Ahh, det var bare kræs. Et godt råd er at komme alle krydderier i et te-filter, så man ikke skal sidde og fiske dem op, som jeg måtte her!


Den her måde at tilberede kylling på, kommer helt sikkert på menuen en anden gang, og er også helt fin mad til gæster, fordi den overrasker ....
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Orv ja tænk hvis man havde en duftknap på computeren ligesom man har lydstyrke. Kunne være ret cool. Det lyder super duper lækkert :-)

    SvarSlet
  2. jaaaa salige dufte - jeg eeellsker fx parfume, og føler mig nøgen uden. Denne ret smager nu faktisk bedre end den dufter så vidt jeg husker ....

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...