Sidevisninger i alt

onsdag den 14. marts 2012

Anmeldelse: Café Sempher på Frederiksberg + tøseshopping

Solen skinnede i går, og en af veninderne tog tidligt fri, så jeg kunne hente hende og vi ku' holde sen frokost sammen og bruge et kuponkøb, som vi begge havde investeret i uafhængigt af hinanden. Café Sempher åbnede 1. februar og ligger lidt ensomt i revykunstner-kvarteret på Frederiksberg. Området bærer præg af at være nybygget, og virker stadig lidt øde, men det skal nu nok komme, måske hvis cafeen har udeservering til sommer på pladsen foran.


Kuponkøbet lød på frit valg mellem 3 slags burgere og kostede bare 49 kr - normalprisen på menukortet er 99 kr. Lad det være sagt med det samme - vi synes ikke de var mere end 49 kr værd. For det første ventede vi over en halv time på den her simple servering - det føltes som længe, da der kun var meget få andre gæster i den ret store cafe. Og ind kom en meget gennemsnitlig burger - alm hvid købe-burgerbolle med blandet salat fra en plastbakke (sikkert), en enkelt skive agurk, en enkelt skive tomat og lidt rødløg og så ellers enten en hakkebøf eller kyllingebryst. Vi valgte hver sin. Dertil nogle få bløde kartoffelbåde og lidt dressing med ret meget chili. Jeg havde nået at ta' en enkelt bid inden jeg huskede billedet, men ellers er anretningen troværdig som den kom. Ikke nogen oplevelse, og ikke noget vi kommer igen for til dobbelt pris.


Resten af menukortet er helt forventelige cafe-retter - vi ku' godt få plads til dessert. Så jeg fik et stort glas varm chokolade, som faktisk var rigtig lækkert. Både visuelt og smagsmæssigt. Min veninde valgte caffe latte og dagens kage. Som vi i øvrigt fandt ud af var købekage fra deres leverandør - da vi spurgte efter opskriften. Den smagte nu faktisk ok, men det er ubegribeligt at sådan en flot ny cafe ikke engang selv gider bage en hjemmelavet kage.


Cafeen er enkelt, moderne og stilfuldt indrettet og med stort åbent køkken til venstre og store vinduer til højre ud mod en åben plads.


Og så serverer de Husets Rødvind...........


Jeg lå osse inde med et andet kuponkøb - delikatesser til Lomos Food Shop's nyåbnede afdeling på H.C.Ørstedsvej. Jeg havde betalt 150 kr og kunne frit vælge i butikken for 300 kr. Den type kuponkøb synes jeg virkelig man føler man får value for money på. Vi havde lidt svært ved at finde butikken, fordi der ikke var skiltet endnu, men da det lykkedes blev vi venligt modtaget i en lille forretning med mange lækre varer - vin, oste, snacks, marmelader, cider, frisk pålæg og fiskesalater osv.

Mine valg var en cider med æble/jordbær, deres egen hjemmelavede müsli, en pose let saltede af de vildt lækre spanske mandler, to skønne oste og en marmelade med lime. Uh, dejligt at fylde lidt op på lageret af lækkerier til en gråvejrsdag:-) Et fint køb, og en butik jeg gerne besøger igen.


Nå ja, og så var det jo tøsedag - så jeg måtte da osse lige frekventere de farverige Søstre, så nu er her fyldt op med lys til den snarlige fødselsdag og et par lilla påskeharer til bordet, som jeg ikke kunne stå for .... sugerør bruges næsten aldrig her i huset, men farverne er bare så fine - jeg trænger bare så meget til farver i øjeblikket ......
Print denne artikel

15 kommentarer:

  1. Den varme chokolade ser rigtig fin ud, men ellers er det vel efterhånden hvad man kan forvente.
    Jeg elsker at gå på café, men jeg bliver gang på gang så skuffet over den dårlige kvalitet.
    Godt du trods alt havde en indbringende dag :-)

    SvarSlet
  2. Hej studielivet - jeg kan godt følge dig i de generelle skuffelser - der er få steder, som man gerne kommer på den ene gang efter den anden. Ja, maden kunne nemlig ikke ødelægge vores dejlige dag, hvor vi fik grinet godt:-) tusind tak for din hilsen

    SvarSlet
  3. Købebolle og købekage...det behøver man jo ikke gå på café for at spise ;-)
    Jeg har nu boet i udlandet i ca 5 år, sidst jeg var i Danmark var jeg til frokost på min gamle stam café i Valby og deres menukort var nøjagtigt det samme som da jeg forlod landet! Og allerede dengang var jeg blevet lidt træt af det! Fantasiløst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mai-Britt - sorry jeg først gir lyd nu, har lige været lidt væk:-) Du har da forresten ret i det med købe dit og dat! Så laver man dem bedre selv! Og tankevækkende som du skriver at der ikke er nogen udvikling i menuer på flere år - desværre må jeg jo gi dig helt ret nu jeg tænker over det. Hvordan er det der, hvor du bor? Er cafe da noget helt andet og med mere varieret udbud? Rigtig god weekend

      Slet
  4. Lyder som en skøn dag :) Tidligere havde Prag den bedste burger, mens sidst jeg var der, var bollen igen skiftet ud til en kedelig standard luftbolle og kartoflerne bløde... De havde ellers holdt standarden et langt stykke tid, men øv altså :(

    Hvor spiser man den bedste hjemmelavede burger i Kbh? Med mindre man altså selv laver den? Tips modtages gerne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Gitte - ja, det er så dumt når standarden bare falder. ØV! Jeg synes det er svært at finde gode cafeer - den bedste jeg kender og som jeg vender tilbage til med jævne mellemrum er Cafe Sokkelund i Smallegade. Men de er til gengæld blev uartigt dyre og man kan kun beholde sit bord i 1½ time! Det gider jeg bare ikke stå model til ....Gir Mai Britt ret i at jeg også mindes god mad på Sommersko, men det er længe siden jeg har været der

      Slet
    2. Uhhh - KBH's bedste burger må vist gå til Halifax. Vi har efterhånden været der rigtig mange gange, og det slår aldrig fejl. Brugeren ligger vist i omkring 110 kr, og så har man mulighed for at vælge mellem fyre typer burgere, 4 typer kartofler, 4 typer kød, og 4 typer dressing - se det er hvad jeg forstår ved en burger!!! Bon appetite.

      Slet
    3. #Cest La Vie:
      Den bedste burger i København, det er godt nok et stort spørgsmål. (skal sige at jeg faldt over denne side grundet en anmeldelse af cafe sempher).
      Men her er hvad jeg har oplevet på diverse burger steder.

      MASH i Bredgade: Rigtig god burger, ikke meget salat, høj kvalitet af kødet, rørt fars så lidt mindre tekstur end en 'normal' hakkebøf, dog er den dyr.

      Cocks & Cows på Gl Strand: Rigtigt gode burgere, bestemt besøgsværdigt, hyggeligt sted og gode øl i is-afkølede glas (det har MASH også), billigere end MASH og godt tilbehør.

      Halifax i Frederiksborggade: Rigtigt gode burgere med mange valgmuligheder, godt til frokost, men trælst til aftensmad da man ikke kan bestille bord, de har dog ikke skinny fries men kun både, som er begyndt at blive lidt for meget imo.

      Bulls Diner overfor hovedbanegården:
      Fornuftig burger, de laver milkshake og gode fries, burgere ikke helt på niveau med de tro ovenstående, men meget fornuftig.

      Cafe Burgere:

      Cafe Emil i Valby, ved spinderiet:
      Fornuftig burger til en glimrende pris, og skinny fries.

      Cafe Stålvand ved Brønshøj torv:
      God burger, med gode muligheder da de har et par forskellige burger.
      halv-kedelige 'grovskårne fritter'

      Der er dog åbnet Vesterbros Original burger, som jeg meget gerne vil besøge, men de har kun åbnet fra kl 1700, men det skulle være rigtigt godt.

      Håber ovenstående kan være til hjælp og inspiration.

      Har tidligere spist burgere på Cafe Catz også, men det var ikke nogen mindeværdig oplevelse, hverken positivt eller negativt.

      Slet
  5. For år tilbage fik man en forrygende hj.lavet burger på Café Sommersko. Ved ikke hvordan det er nu...

    SvarSlet
  6. http://www.bryggens.dk/?page=2
    Indstil bare søgningen, for I kan få en herlig hjemmelavet burger i Bryggens Spisehus. Og i weekenden er der brunch, som det er en god idé at bestille bord til inden. Der er nemlig rift om pladserne!!
    Velbekomme fra Ann (nej ikke "Mor Ann fra Bryggen" men en anden Ann fra Bryggen!). ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ann - herligt tak for tippet. Den vil jeg klart skrive mig bag øret. Kan godt lide at prøve nye brunchsteder. Den bedste brunch jeg har fået fornylig var på restaurant Wohlert på Schæffergården i Gentofte.
      Ha ha - det ku ellers ha været sjovt hvis du har den Ann - så gav jeg en porter!!!

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tante Sød,
      Jeg er flyttet til Holland og her er der et væld af cafeer, nogle bedre end andre naturligvis. Mange cafeer er til for turisterne og har fantasiløse turistmenuer og klassiske hollandske snack som turister absolut SKAL smage.
      En ting de fleste har til fælles er, at de serverer koldt brød/burgerbolle osv. Det er meget underligt at få en burger med koldt brød, jeg vil altid helst ha' brødet varmet/ristet lidt for at sejheden skal gå af, men det gør de ikke her og det synes jeg er dødssygt.
      Byen jeg bor i, Delft, har også kedelige café kager; man kan næsten altid kun få deres evindelige æbletærte, og går det højt kan de skrue sig op til fabriks fremstillet brownies.
      Måske sku' vi åbne vores egne cafeer og vise dem at mad, brød og kager SKAL være hjemmelavet!
      MVH Mai-Britt

      Slet
    2. Hej igen Mai-Britt - tak for beskrivelse af cafe livet i Holland, sjovt at høre.Men ikke noget jeg er gået glip af kan jeg høre:-) Ja, koldt brød lyder ikke rart til burgere.... ja, vi må da simpelthen lave en cafe hvor konceptet er at ALT er lavet fra bunden!!!

      Slet
  8. Jeg skulle virkelig have købt det tilbud til delikatesseforretningen. Det er da en del, du har fået med hjem for de 300,- ! Og ret så lækre ting :)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...