Sidevisninger i alt

mandag den 26. marts 2012

Konfektsmåkager med tranebær og hvid chokolade

Hey, jeg tror alligevel jeg er ved at vænne mig til tanken om det der med 5+0 ind i mit liv! Det er på søndag, men skal fejres på lørdag, så her gøres mange forberedelser. Osse selv om maden blir leveret udefra. Uha, jeg har ikke prøvet stedet før, men satser på min anbefaling holder. Det får I nok at høre om:-)

I dag er her test-bagt småkager til kaffen - opskriften endnu en gang fra Lone Landmand. Uhm, de er gode, og nu er der lagt dej i fryseren, så de kan bages aftenen før og være så sprøde som muligt. Så sprød, som jeg også selv håber på at blive den dag!


250 gram øko smør
250 gram sukker
350 gram øko hvedemel
1 dåse kondenseret mælk fra Nestlé
1 tsk bagepulver
100 gram hvid chokolade (kan selvfølgelig også være mørk eller lys)
100 gram tørrede tranebær

Pisk blødt smør og sukker hvidt og luftigt, det tar' ca. 10 min med en håndmixer. Tilsæt dåsen med mælk og pisk lidt mere. Vend hurtigt mel, bagepulver, tranebær og finthakket hvid chokolade i dejen og lad den hvile mindst et par timer, gerne natten over. Evt. kan du bare bage en enkelt plade og fryse resten ned, og så bage friske småkager, når det kommer over dig.

Trilles til valnøddestore kugler, trykkes lidt, men ikke meget - gør rigtig god plads på pladen med bagepapir mellem dem, da de flyder meget ud. Bages i forvarmet ovn ved 180 grader i 12-14 minutter og afkøles helt på rist.


Sprøde i kanten og bløde og søde i midten.... minder i virkeligheden lidt om en hvid brownie i småkageform ...en håndfuld ristede hakkede mandler i dem, ville også være et hit. Det gør jeg næste gang.


Her er naturligvis også bagt dobbeltportion af min mors brownies - man kan ikke holde fest uden dem! Kan bages i god tid, da de er fryseegnede. Verdens bedste brownie, hvis du spør mig. Og en tanke til min mor, som altid ville det bedste.


Hmm, skidt billede! Men som du ser masser af valnødder, og også sprød og sej i kanterne og svampede indeni. De blir' altid gode, når man har styr på bagetiden! Det er næsten den allervigtigste. Godt de ligger i fryseren nu, så jeg ikke lige kan snuppe et stykke.... Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. De ser gode ud de småkager!!! Kender det kun alt for godt, det med at have kage i fryseren

    SvarSlet
    Svar
    1. jaaa, selv om de ligger hårde i fryseren, så kan sådan et lille bitte stykke kage jo ret hurtigt tøes op!!!!

      Slet
  2. Ej det lyder SKØNT! Jeg har godt nok bage-kage-stop herhjemme fordi jeg ellers spiser ALT ALT for meget af de gode sager. Men ihhh hvor disse frister....

    SvarSlet
    Svar
    1. det lyder ellers som en god beslutning! Det ku være jeg sku gøre april til kage-stop-måned:-) Værd at overveje - undskyld jeg frister thi hi

      Slet
  3. Hårh! Jeg kunne da godt lige snuppe en bid af hver lige nu... til trods for at jeg lige har spist aftensmad (men der skal jo også altid være et ledigt hjørne i maven, hvis nu noget spændende opstår... :-D)

    SvarSlet
    Svar
    1. godt at høre jeg kan gi' dig lyster, selv det ikke er ved midnat du kigger forbi, som det ellers tit sker:-)

      Slet
  4. Hvor ser de lækre og sprøde ud! Hvor endte du med, at bestille maden fra? Glæder mig til at høre, om det levede op til forventningerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. jaa, de er rigtigt gode:-) Jeg har bestilt mad på en af de anbefalinger jeg fik, så det er jeg meget spændt på at se på lørdag! Det skal jeg nok vise frem selvfølgelig....

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...