Sidevisninger i alt

onsdag den 23. maj 2012

Enkelt hvedebrød m/fuldkornsvårhvede

Uha, mine lagre af alverdens mel vokser! Der er så mange skønne muligheder, og jeg har lyst til at prøve dem alle, og sådan kan man hurtigt få en masse "rester". Og da huset her ikke går ind for at smide mad væk, så skal her bages af alt det "gamle" mel inden her købes nyt ind! Har jeg besluttet! Stop Spild af Mel!

Det sidste af en pose af det gode Vinjett fuldkornsvårhvede fra Amo stod først for tur. Jeg må sige, jeg er blevet vild med ølandshvede og de 3 nye meltyper fra Amo - bortset fra altså at sidstnævnte ikke er øko. Men gode bagekvaliteter eller nysgerrighed kan godt få mig til at vige fra det princip:-)

Med udgangspunkt i det smukke brød fra sidst, jeg brugte Amo's nye meltyper, blev det her dejlige hverdagsbrød til. Herligt nybagt til morgenmad med ost, eller ristet dagen efter. Og det er lige så velegnet som madbrød. Og her er også allerede lavet Croque Monsieur med det.


Fordej:
1,5 dl lunken vand
5 gram gær
150 gram hvedemel
Opløs gæren i vandet, tilsæt mel og rør rundt til en ensartet masse. Lad hvile lunt og tildækket i 3-4 timer

Slutdej:Den færdige fordej1 dl koldt vand
1 dl youghurt naturel20 gram gær
15 gram smør
ca. 300 gram hvedemel
150 gram Amo Vinjett fuldkornsvårhvede 

Slå dejen ned, del den og form et rundt brød. Lad hæve lunt og tildækket med et viskestykke på bagepapir på din bageplade. Dæk også gerne viskestykket med en opklippet plastpose for at holde på fugten. Når brødet er flot hævet efter ca 1-1½ time sprayes lidt vand med en vandforstøver. Bages i forvarmet ovn på 250 grader i 30 min. Sæt et fad i ovnen, når du varmer op og hæld ½ dl varmt vand i fadet, når brødet sættes ind. Skru evt varmen ned til 200-225 grader (dette gjorde jeg ikke, da jeg gerne vil have meget sprød skorpe). Efter 10 min bagning, åbnes ovndøren i 5 sek og igen efter i alt 20 min. Mine bagte præcis 30 min, men hold øje, da ovne er meget forskellige.

Opløs gæren i vandet sammen med fordejen. Tilsæt derefter smør, mel og salt. Ælt dejen på maskine i 10 min ved lav hastighed og kraftigt i 5 minutter til den er elastisk, smidig og let skinnende. Jeg æltede i hånden i 15 minutter. Det er god motion!! Lad hæve lunt og tildækket 30 min.



Uha, det ligner hestens fødselsdag med den tykke skive! Spis nu lige brød til! Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...