Sidevisninger i alt

torsdag den 7. juni 2012

Cajun-mørbrad med hjælp fra Urtekram

Efter succes med de krydrede kartofler fra forleden, meldte lysten sig straks til at afprøve det næste spændende krydderi fra Urtekram. Cajun food tilhører det kreolske køkken, og er varme krydderier egnet til masser af kød, fisk og grøntsager. Ofte serveret sammen med ris.

Så jeg greb, hvad jeg havde i huset, og sammensatte en enkel og smagsrig ret på basis af kokosmælk og tilbehør med bid i.


Jeg brugte til 2 pers:
1 lille mørbrad fra Grambogård, som bare er virkelig mør og saftig
1 spsk alm karry
2 tsk spidskommen
1 dåse øko kokosmælk
1 bundt forårsløg
1 rød øko peber
1-2 spsk Cajun-mix fra Urtekram
1 lille håndfuld rosiner
1 håndfuld peanuts eller cashewnødder
kokosmel

Bland karry og spidskommen og gnid blandingen godt ind i mørbraden. Steg den i olie/smør og brun den godt på alle sider. Tag den op igen. Svits forårsløg i panden, tilsæt kokosmælk og cajunmix og lad koge et par minutter. Læg mørbraden tilbage og lad den koge med i panden med saucen i 10 minutter ca. Tilsæt tilsidst rød peber i tern.

Smag til med salt, peber og evt mere cajunmix. Evt. et dryp honning, hvis retten mangler sødme. Server rygende varmt med ris, og garnér med rosiner, nødder og kokosmel.


Retten smagte dejligt, og krydderiet er et nemt alternativ til selv at blande sine krydderier. Jeg må tilstå dette ikke blir' mit yndlingskrydderi, men det skyldes ikke selve blandingen, men mere at den her type krydret mad ikke sir' mig så meget. De første par bidder er ok, men jeg får virkelig hurtigt nok af det, og har ikke fået brugt resterne, fordi jeg ikke for alvor har lyst til det.

Jeg vil dog helt sikkert alligevel få brugt resten af Cajun blandingen - i en marinade til grillet mad vil det være super eller en marinade til pulled pork sammen med coleslaw i en burger vil det helt sikkert også gøre sig. Så lad dig endeligt ikke afskrække af mine smagsløg ..... Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...