Sidevisninger i alt

onsdag den 20. juni 2012

Ølands-pirogger m/oksekød

En lille rest hakket oksekød på bare 150 gram blev til 5 store pirogger - det er Stop Spild af Mad i god stil. Spis dem helt nybagte eller drøn dem i fryseren til en dag, hvor det skal gå hurtigt uden at være junk.


Dejen - 5 stk store eller 8 små:
20 gram gær
2 dl lunkent vand
1½ spsk olie
1 tsk salt
140 gram ølandshvede
ca 160 gram alm øko hvedemel
1 sammenpisket æg til pensling

Opløs gæren helt i vandet, tilsæt olien og de to slags mel lidt ad gangen samt saltet. Æltes godt til dejen er elastisk og slipper, men brug altid så lidt mel som muligt. Lad hæve tildækket i skålen ca 45 min. Slå dejen ned og del den i 5-8 lige store stykker. Rulles ud på meldrysset bord, fyldes og trykkes med gaffel, så de hæfter helt. Pensles med æg, og bages ca. 25 min ved 200 grader

Fyld:
150 gram hakket øko oksekød
1/4 sommerhvidkål fintsnittet
2 groftrevne gulerødder
1 hakket løg
2 tsk kartoffelkrydderi fra Urtekram
1 tsk spidskommen
salt, peber

Rist kødet i lidt olie og tilsæt krydderier - herefter på med grøntsagerne og svits til de falder godt sammen uden at brune. Lad afkøle og fyldes i dejen.

Servér gerne med den her knasende tomatsalat:
3 store solmodne øko tomater i små tern
15 tynde grønne asparges i små bidder
1 lille finthakket rødløg
saften fra ½ citron
1 spsk avocadoolie fra Olivado
salt, friskkværnet peber

Bland grøntsagerne og resten. Lad trække 15 min inden du spiser den. Hvis du har gode tomater, er det bare et superlækkert tilbehør.


Velbekomme -og nyd det dejlige vejr idag:-) Print denne artikel

12 kommentarer:

  1. Uhmn jeg er vild med pirogger.... jeg skal snart have bagt sådan en omgang. Og med ølandshvede bliver det jo altid et hit!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian - jamen, det var osse godt fandt jeg jo ud af. Og ja, jeg er bare osse vild med ølandshveden. Kh M

      Slet
  2. Ja, ja, tante Sød - det gik vist lidt for hurtigt - stop spild af 150 g hakket oksekød. Det er en regulær mængde kød for mange menneske til aften. Hvem i alverden kunne hitte på at smide det i skraldespanden. I de pirogger må der da være aftensmad til to personer eller en frokostret til fem. Jeg bruger ikke 150 g kød i en hakkebøf til mig selv, og ville derfor lave noget til to dage godt hjulpet af kikærter eller bønner fra fryseren og grøntsager fra skuffen.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. nej, nej Elsebeth det gik ikke for hurtigt. Det var helt bevidst. Jeg ser Stop Spild af Mad osse som at finde på retter hvor en lille portion mad kan laves om til noget, der giver "mere" mad. Jeg ville naturligvis ikke smide det ud. Jeg tror at 150 gram er en meget normal portion for mange mennesker, men det er godt at have bevidsthed på at sætte det ned til fordel for andre billigere og måske sundere fødevarer.

      Slet
  3. Hvor ser de gode ud, Tante Sød! Jeg har prøvet pirogger flere gange, men synes de bliver tørre og kedelige. Dem her ser virkelig lækre ud, så de skal da prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Karen - herligt, hvis du får lyst til at prøve dem. Jeg har ikke lavet pirogger i mange år, så jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med, men nej jeg synes nu ikke de var spor tørre, så du kan roligt kaste dig ud i det. Jeg rullede min dej temmeligt tyndt ud, så måske det er godt at gøre det. KH Marianne

      Slet
    2. Det vil jeg helt sikkert prøve!!!

      Slet
  4. Tak for din altid fantastiske indstas til mindre madspild, Tante Sød! Vi har lige "gjort reklame" for dine Ølands-pirogger i vores gruppe:

    http://www.facebook.com/Madspild

    KH
    Selina

    SvarSlet
    Svar
    1. Har jeg sagt jeg er vild med dig?:-) Og jeg sir' det nemt igen:-)

      Slet
    2. Skal jeg da lige blive medlem af. Godt initiativ :) sådan piger.!

      VH
      Maria

      Slet
  5. Ser altså virkelig lækkert ud. SKal jeg da bestemt have prøvet en af dagene. Hvis man altså for tid :)
    Ser meget velsmagende ud.
    VH
    Maria

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...