Sidevisninger i alt

onsdag den 1. august 2012

4 nye øko sylt fra Grøn Balance

Jubii mere nyt økologi - jeg glæder mig næsten hver gang over nye øko tiltag. Denne gang er det Grøn Balance, der igen barsler med nye produkter, så hvad var mere passende end at vente på venindebesøg og lade dem deltage i smagstest med med en flok nybagte boller:-)


Serien består af disse fire varianter - gode kendte klassikere, hvor de fleste måske i forvejen har en favoritfrugt. Normalt går jeg selv efter solbær eller hindbær.

Hvert glas indeholder 315 gram, og koster 19,95 kr i udsalgspris. Er i butikkerne nu og føres i SuperBest, EuroSpar og SuperSpar.

De er alle sødet med økologisk rørsukker og bærer både det danske og det europæiske Ø mærke.


Lune øko boller, saftig vandmelon og lidt gult øko smør selvfølgelig:-) Og varm grøn te i krusene, og god tid sammen med skønne veninder.


Solbær øverst til venstre
Virkelig dejlig syltetøj med masser af synlige bær, tilpas balance mellem syrligt og sødt og en god og tilpas fast konsistens. Den var vi alle tre enige om var rigtig god og med tydelig solbærsmag, som man håber på. Perfekt til nybagt eller nyristet brød - også oven på en lidt stærk ost. Jeg er sikker på den også vil være god at anvende til en god kage uden dog at have prøvet det endnu.
Vi gir' den 4 ud af 5 solbær

Jordbær øverst til højre
Jordbær er nok manges favorit - måske særligt børns. Vi synes, det er et syltetøj noget på det jævne - ok smag af jordbær, men vi savnede at se bær og lidt mere struktur - her er meget "saft". Den virker lidt "sjasket" og gør bare ikke det store indtryk. Minder lidt om Den Gamle Fabriks, og den er jo osse ok uden at imponere.
Vi gir' den 2,5 ud af 5 jordbær

Appelsin nederst til venstre
Uhm, lød der fra os alle tre - virkelig en overraskende god appelsinsyltetøj. God lille bitterhed, bid fra frugtstykker og alligevel sød som et syltetøj skal være. De to af os plejer ellers ikke at være fan af appelsinsyltetøj, mens den tredje af os normalt er vild med appelsin. Så selv om jeg sjældent køber appelsinsyltetøj, vil jeg helt sikkert kigge efter den her i butikkerne. Den var virkelig et behageligt bekendtskab:-)
Vi gir' den 4,5 ud af 5 appelsiner - den sidste halve vist kun fordi hjemmelavet slår alt!

Hindbær nederst til højre
En helt ok og gennemsnitlig oplevelse - fin smag af hindbær, men igen savnede vi bær og "hindbærprikker". Nok et syltetøj som vil tiltale børn, da den lidt minder om de der såkaldt "cremede" produkter. Men helt ok til pandekager og da konsistensen er flydende uden at være tynd,  vil den være god til at bage hindbærsnitter med, tror jeg.
Vi gir' den 3,5 ud af 5 hindbær Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Solbærsyltetøj er også dejligt til æbleskiver, som er "helårsmad".
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, jeg er også fan af solbær. Særligt dem fra min venindes kolonihave, som hun sylter med kanel og ingefær. De er fantastiske - helt sikkert også til æbleskiver. Sjovt du skriver om det - laver dem normalt kun til julen, men har lige haft det i tankerne og tænkt at man kunne komme banan i ....

      Slet
  2. Godt med öko-klassikere. Jeg er dog mest fan af de lidt andre smage som f.eks. figen eller stikkelsbaer når det kommer til marmelutte!

    SvarSlet
    Svar
    1. uhh figenmarmelade tror jeg aldrig jeg har smagt - det vil jeg da klart holde øje med. Og stikkelsbær er bare en helt!Knus til Sverige

      Slet
  3. Skikke - og uskikke!
    I min barndom og ungdom i Nordjylland bagte man æbleskiver, når man havde lyst til det, dog sjældent til jul; der var der jo så meget andet godt - bl.a. småkager. Min mor havde dog den uskik at klistre kagedåserne til, når de havde haft gæster om aftenen inden jul. Så der var ikke noget med lige at stikke en hånd ned og snuppe én! Det endte som regel med, at de sidste blev lidt for gamle. Den, der gemmer til natten, gemmer til katten - det tror jeg på! I mit hus var der kun én skik: Spis unger - bare der er én småkage tilbage til juledag, så er det godt - og I må dele den! Småkager skal spises, mens man er "varm på" dem, fordi de har nyhedens interesse. Nu er jeg nem at lokke, så jeg har endda kogt klejner til mine børn om sommeren engang. De elskede at forme dem, men de blev jaget ud af køkkenet, mens jeg kogte dem, så må der ikke være børn i køkkenet.
    Som lille har jeg siddet i nattøj om morgenen og spist lagkage. Dengang fik vi lagkage, hvis der var noget tilbage efter aftenens fest - man kunne da ikke skære i lagkagen til to børn og sætte "sådan en kage" på bordet til gæsterne. Det kan jeg klart modbevise - mine børn fik æren af at få de første to stykker, inden de skulle i seng - og ét stykke hver om morgenen INDEN morgenmaden - det var jo en hastesag!
    Elsebeth

    SvarSlet
  4. Hej Elsebeth - åh hvor hyggeligt at høre lidt af dine erindringer, og hvad man "kan og ikke kan":-) NU tror jeg bare, jeg skal se at få lavet nogle æbleskiver. Og så kommer jeg også i tanke om ris a la mande!!!
    Det lyder vel nok hyggeligt med lagkage i morgenmad. Og det er en god holdning at spise tingene mens de er lækre. Hvis man hele tiden tager det dårligste æble, så de andre kan "holde sig" ja, så får man jo aldrig det lækreste æble men hele tiden det dårligste!!!

    SvarSlet
  5. Vi er enige - og så er ris a la mande også "helårsmad", husk endelig på det! Jeg taber altid noget Cherry Heering ned i kirsebærsovsen.
    Men hjemme hos dig er det vel i orden "at gemme til katten" ....
    Elsebeth

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...