Sidevisninger i alt

fredag den 5. oktober 2012

Omvendt æble-kanel-crumble

En flok æbler fra en vens have og besøg af en sød veninde, der skulle overnatte, fik mig en hurtig tur i køkkenet. Den her skønne og enkle æblekage tar' max 15 min at gøre klar, og så passer den sig selv i ovnen resten af tiden. Så hvis du har æbler i haven, kan jeg kun anbefale den:-) Jeg vil næsten tro, du har alle de andre ingredienser i huset i forvejen ...


Bunden er som en crumble-dej med havregryn .... så skiver af æbler - lidt mandler og rundes af med farin og kanel. Mums..... og så fik jeg ikke den letpiskede kolde fløde med på billedet:-)


Dejen:
200 gram smør
125 gram sukker
90 gram havregryn
160 gram hvedemel

3-4 æbler
1 håndfuld grofthakkede mandler
et godt drys farin eller muscovadosukker
2 spsk kanel

Smuldr smørret i melet, og tilsæt hurtigt sukker og havregryn til en grynet masse. Fordel dejen i en smurt form. Fjern kernehuset fra æblerne og skær i tykke både, som lægges taglagt oven på den rå dej. Herefter på med mandler, farin og kanel. Bages i forvarmet ovn ved 200 gr i ca. 40 min.

Serveres lun med koldt letpisket økologisk fløde .... en sikker vinder hos de fleste:-) Rigtig god weekend til jer alle Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Den akal vist prøves her på Halskovgården :)

    SvarSlet
  2. Hej Hanne - lyder godt, håber du synes om den. God weekend

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...