Sidevisninger i alt

torsdag den 31. januar 2013

Du er en sveske og en steg

Jooo, det er den nemlig - den her flæskesteg, som blev virkelig værd at sætte tænderne i. Igen er det Femina-udklippene, der testes og bruges inden der skal ryddes op i dem. En god øko nakkekam fik fyldt rødvinskogte svesker under sværen, og det er sørme en smækker måde at tilberede sådan en fætter på!


En flæskesteg....helst øko eller i hvert fald frilands
2 dl rødvin
3 spsk sukker
400 gram Urtekram svesker uden sten
4 kviste timian eller 1 spsk tørret

Kog rødvin, sukker, timian og svesker i en gryde i ca 10 min. Tag det af varmen og mos det sammen til en jævn masse. Skær sværen næsten af stegen, kom afkølet sveskekompot på stegen og læg sværen på igen. Bind sammen med kødsnor. Krydr godt med havsalt oven på sværen og ned i rillerne. Steg 20 min ved 220 grader i forvarmet ovn. Skru ned til 190 gra og steg den midt i ovnen i yderligere ca 1 og 10 min. Hæld lidt vand over stegen hvert 20. minut. Lad kødet hvile 15 min inden du skærer af det.

Jeg lagde stegen i et fad og hældte lidt vand ved. Skyen siede jeg til sidst, tilsatte en sjat fløde og smagte til med lidt ribsgele og en lille bid blå ost. Der blev den lækreste sauce med noter fra rødvinen og sveskerne.

Rigtig dejlig måde at tilberede en lækker steg:-)


Varm og klar til velbekomme! Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Jatak! Jeg har en lille øko-nakkesteg i fryseren, som jeg nu for alvor får lyst til at hive frem. Økogris er godt :-)

    SvarSlet
  2. Godt da - kan virkelig anbefale den der sveskerødvinsting.... god weekend til jer

    SvarSlet
  3. O la la. Min mave skriger efter flæskesteg - en rigtig god ide med den sveskemos. Sovs, kartofler, rødkål,agurker ja hele svineriet. Lige en ret der snart må komme på bordet i det lille hjem:-)
    Hvordan går det med at have kattene som både ude og indkatte?
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
  4. Vil skisme da gerne vide hvordan det går med ude/indekattene.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...