Sidevisninger i alt

søndag den 6. januar 2013

Kebab af en hjort på en hurtig fredagspizza!

Økologi og Stop Spild af Mad er bæredygtighed på hver sin måde, og hænger godt sammen. Heldigvis har flere bevidsthed på at gøre det så godt som muligt, så den her første uge af det nye år har jeg virkelig sørget for at få anvendt rester fra nytårsgæsterne så godt som muligt. Og gerne lidt kreativt. Faktisk er jeg sikker på, at den her såkaldte krisetid har betydet, at det er blevet trendy ikke at smide hverken mad eller ting ud. Det er værd at huske på, hvor meget godt "kriser" gør for os. Vi øger vores bevidsthed, vi får andre værdier og blir bedre til at værne om de nære ting. Det tror jeg bare er så sundt for sjælen og fællesskabsfølelsen. Nå - men det var en sidebemærkning!

Et nyt og lækkert måltid, som slet ikke virker "reste-agtigt" kom der ud af det sidste af hjorte-stegen fra nytårsaften, og rester af ost og grønt røg ligeledes på godt suppleret af lidt artiskokker og hjemmelavet tomatsauce. Du får lige opskriften for den er værd at gentage:-)


Rygende varm bagt på en pizzasten, så bunden er helt tynd og knasende sprød....


Den meget møre hjortesteg skar jeg i små bidder og marinerede nogle timer i:

2 spsk olie
3 spsk soya
1 tsk tørret chiliflager
3 fed knust hvidløg
1 spsk tørret oregano
salt, friskkværnet peber


Resterne af en bakke brune svampe, en rød snackpeber, et lille rødløg og nogle skønne artiskokker, jeg køber i store glas hos Bageriet i Ballen. Ahh,  yndlingsfyld. Desuden lavede jeg en tomatsauce sådan her:

1 dåse hakkede øko tomater
2 fed hakket hvidløg
1 lille hakket løg
2 spsk hvidvinseddike
2 tsk sukker, salt, peber

Svits de to slags løg i en anelse olie, tilsæt resten og lad koge ca 20 min. Afkøl og blend med stavblender.

Pizzabunden laver jeg altid efter den her velfungerende opskrift.


Så var det fredag og X-faktor, og så blir det vel ikke meget bedre!

Nu skal jeg lakere den stol, jeg fik malet i går, og bagefter skal der bages kanelbrød:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Sejt! Det lyder rigtig lækkert! Jeg tror aldrig, jeg har prøvet pizza med vildtkød, men jeg kan forestille mig, at det smager godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sejt og helt mørt på samme tid thi hi:-) Det kan klart anbefales for dig som også tit har god adgang til vildt. Ha en skøn dag Piske

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...