Sidevisninger i alt

lørdag den 30. marts 2013

Tante Sød leger med karameller..

Succes'en med karamellen i den her kage har kastet mig ud i endnu en gang karamelkogning:-) Ren leg og pjat, men det må man gerne, når det er påske! Når jeg før har forsøgt mig med karamel, er den blevet grynet og bare ikke rigtig. Denne her lykkes perfekt i første hug, og nu igen:-) Smørkarameller hed sådan nogle vist i min barndom, nu om dage ville de vel hedde fudge:-) Sådan er der så meget...

Nemt er det - og med få ingredienser imponerer du dine gæster med hjemmelavede karameller. Hvis der altså er nogle tilbage, når dine gæster kommer....


Fri leg med karameller betød de her 4 varianter af hvad, jeg havde i huset - det er kun fantasien, der sætter grænser for smagstilsætning. Fra neden og op:

Karamelkugle med grofthakkede hasselnødder
Karamel med Super Flyers fra Nestlé i små bidder
Karamel med revet citronskal og drys af rålakrids
Karamel med mini mashmellow


To varianter af lakrids - som passer supergodt med karamel. Den første er med Super Flyers lakridsstænger i små bidder. Den anden tilsatte jeg skal af fintrevet øko citron og dryssede med rålakridspulver fra Johan Bülow. Begge to gode, men den med citronskal er nok næsten min favorit


Når karamellen er næsten stivnet, er det nemt at trille kugler af den i stedet. Her med grofthakkede hasselnødder, og den er godt nok osse rigtig god, og det er fint med noget knas og bid.

Den anden tilsatte jeg mini mashmellows. Ideen er vist ok - men dels var min karamel for varm da jeg blandede fyldet i, hvilket betød at de stort set smeltede og det var ikke meningen! Og dels kom jeg lidt for mange i, så karamellen blev for blød og svær at skære pænt ud. Og så kan man sige, at de ikke gir noget rigtig smag, men bare mere blødhed og sødme, og det er der ikke brug for! Så den variant vil jeg ikke lave igen.

Opskriften på karamellen finder du HER - sig til hvis du også får lyst til at lege, og fortæl hvad du kommer i:-) Det er en hyggelig aktivitet med børn her i ferien, når nu vejret ikke er til udendørssysler. Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Tusind tak for opskriften ! Den skal bestemt afprøves :-)

    Påskehilsner

    Angelika (lige syd for grænsen)

    SvarSlet
  2. Hej Angelika - herligt du får lyst til osse at prøve. Det er sjovt at eksperimentere med noget man ikke normalt laver:-) Mange påskehilsner tilbage helt til Tyskland

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...