Sidevisninger i alt

søndag den 14. april 2013

Nemme citronsnitter med indbygget forår:-)

Sidste søndag blev I snydt for kage på bloggen. Går ud fra Tante Sød ikke slipper levende fra dét to søndage i træk:-) Så lad os snuppe en hurtig lækkerbid, som du nemt kan have klar senere i dag.

En uventet middagsinvitation tikkede ind sidst på eftermiddagen forleden dag, og vupti - under 30 min senere var de her luftige, sød/syrlige kager bakset sammen. De kan klart anbefales, og er meget forårsagtige. Mine værter sagde, de var henrykte:-)


Citronsnitter - 6-9 stk (opskrift fra DenStoreBagedag med egne justeringer)
Dej:
100 gram øko smør
125 gram øko hvedemel
50 gram fintblendede mandler med skal
½ dl sukker
1 tsk vanillesukker

Smelt smørret, afkøl lidt og rør alle øvrige ingredienser i. Smør et lille fad og drys med mel, tryk dejen fast heri. Bages ved 175 gr forvarmet ovn i 12 min.

Fyld:
2 store øko æg
1 dl sukker
1 stor økocitron - fintrevet skal derfra samt saften

Pisk æg og sukker meget lyst og luftigt, det tar' ca. 10 min. Tilsæt mel og citronskal og vendt hurtigt rundt. Tilsæt saften tilslut. Blandingen hældes over den lidt bagte bund. Skru ovnen ned til 150 grader og bag nu yderligere 15 min til massen ikke længere er flydende.


Kagen afkøles helt, skæres i passende kager og drysses med flormelis. Servér med hed te eller stærk kaffe og nyd:-) Husk også at nyde søndagen! Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. De ser lækre, nemme og forårsagtige ud - og jeg har søreme alle ingredienserne, så jeg tror jeg kaster mig ud i det. Vil lige høre, om opskriften er med varmluft eller alm. ovn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria - det er alm ovn. Herligt du vil i gang med det samme

      Slet
  2. Mmmm! Citronsnitter er bare det bedste! ♥

    SvarSlet
  3. De ser lækre ud! Jeg har noget lemon curd i køleskabet, så jeg skal lege med citron i dag :) Herligt at der også er andre der har forårsfornemmelser. Eller er det bare mig der forbinder det syrlige og friske med smagen af sommer? :)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...