Sidevisninger i alt

torsdag den 25. april 2013

Produkttest: Økologiske marmelader og nøddecreme fra Rigoni di Asiagos

Jeg elsker at få lov at prøve nye produkter - det matcher min nysgerrighed og livnydelse godt! Så at modtage en pakke med italienske kvalitetsmarmelader og en udsøgt hasselnøddecreme er som at få uventede gaver.

Du kender sikkert godt Rigoni di Asiago fra butikkernes hylder, og nu er de kommet i en økologisk variant, og allerede dér er jeg begejstret i sig selv. Rigoni er et italiensk familieejet firma startet helt tilbage i 1922, og det drives stadig af familien, selv om virksomheden er vokset støt siden da. Solmodne økologiske bær danner grundlaget for marmeladerne, der er fremstillet ved lave temperaturer og udelukkede sødet med saft fra skovæbler.


Her er herlighederne - etiketterne er rigtigt tiltalende synes jeg, og glassene har en sød facon, som jeg vil genbruge til sommerens danske bær.


For at give en nuanceret bedømmelse var et par af de søde kvinder fra min krea-gruppe her på Samsø frivillige smagsdommere, så vi smagte på hjemmebagt knækbrød.


Mere smagning ....


Vores bedømmelse får du her - og faktisk var vi stort set enige om smagsoplevelserne, så det var nemt at lave en konklusion. Vi gir stjerner fra 1-5.

Jordbær/skovbær
Marmeladen har en god konsistens, og en fin mild smag. Den er egnet til morgenmad og pankekager fx. Der er antydning af bær, men vi ville gerne ha' meget mere fornemmelse af bærstykker. Vi gir' 4 ud af 5 stjerner

Hindbær
Igen en meget mild smag. Desværre igen stort set ikke synlige bær, og næsten ingen hindbærkerner - som nogle måske vil synes er en fordel, men vi ville gerne ha' haft dem. Vi synes også at marmeladen er lidt for mørk og kedelig i farven og for flydende konsistens. Så desværre gir vi den kun 2-3 stjerner.

Abrikos
Mild og børnevenlig marmelade, som vi gerne ville ha' haft mere smag af abrikos i. Konsistens og farve ok. Da vi igen ønsker os mere smag og frugtfornemmelse får den også 2- stjerner.

Blåbær
Denne marmelade var vi mest uenige om - jeg var selv ret begejstret, og ville nok give den 3-4 point, men mine medsmagere gir ikke mere end 2-2,5. Marmeladen mangler bær, og virker "blended" og smager mest bare sødt. Jeg kunne nu sagtens finde på at købe den igen, og måske bruge den i bagværk.

Nøddecremen
Topkaraktér til den her, var vi helt enige om. Den smager virkelig lækkert, luftig og lidt tyndere end den kendte Nutella. Men denne her smager bare af hasselnødder og chokolade og har små helt fine bidder af nød i cremen. En sand delikatesse, som jeg absolut vil kigge efter i butikkerne, og som jeg synes slår Nutella med flere længder. Vi gir den 4-5 stjerner.

Smagstesten gav både virkeligt gode oplevelser, men desværre må vi konstatere, at vi ikke synes, de fleste af marmeladerne passer til vores danske ganer. Jeg er ikke i tvivl, om at her er brugt gode råvarer, men selv om den er økologisk, er det nok kun jordbær/skovbær og blåbær jeg ville købe igen. Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Uhm... Den nøddecreme er jeg vist nødt til at prøve! Hvor kan de købes?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi - ja, den er værd at kigge efter. Det er Urtekram, der forhandler den, så jeg vil tro du kan finde den i mange butikker, der er et god udvalg af Urtekram. Tak for hilsen

      Slet
  2. totalt yndlingsmarmelader. Eneste ulempe er, at vi aldrig når at spise dem op før de bliver for gamle. Det er jo den naturlige del, som beviser, at de ikke er konserverede til ukendelighed med uendelig holdbarhed. Men for pokker hvor er de gode disse italienske øko-marmelader!

    SvarSlet
  3. Jeg kan ikke vente med at smage disse lækre marmelader fra Urtekram! Tak for et godt indlæg:) Hilsen D.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...