Sidevisninger i alt

torsdag den 13. juni 2013

Et hjertebarn: Økologisk Samsø

Lææænge har jeg lagt op til at fortælle lidt om de projekter, jeg har "rodet mig ud i" efter jeg er flyttet til Samsø. Tiden går, klokken slår og NU skal det være, fordi jeg har lovet min herlige læser, Charlotte, snart at rykke ud med noget info!


Men det er dælme en lang historie, som er svær at gøre kort. Jeg prøver. Kort fortalt, har jeg for et par måneder siden sammen med nye Samsø-venner stiftet en ny forening, der hedder Økologisk Samsø.

Som I nok ved: Timing is everything. Og der har bare været så meget god timing i det her projekt. For mig startede det med at jeg købte økologisk ost hos Samsø Mælk en uge efter jeg kom hertil. Ostemanden og jeg fik en god snak, og snart mødte jeg den ene efter den anden, som også brændte for bæredygtighed, grøn vækst og nye former for fællesskaber. Vi samlede os i en uformel rundkreds, og snart blev vi enige om, at invitere hele øen til et åbent møde for at fortælle om vores drømme og visioner. Jeg håbede, der ville møde 25 mennesker op - så ville jeg være glad. Der kom 62. Vi var meget glade, kan I nok forstå.


Siden har vi mødtes mange, mange gange. Vi fik lavet formål, vedtægter og indkaldt til stiftende generalforsamling, og den 6. april blev Økologisk Samsø en realitet. Vores forening er et unikt fællesskab af landmænd og forbrugere, der i endnu højere grad skal arbejde sammen. Vi samarbejder naturligvis også med Økologisk Landsforening, og er i dialog med en gruppe landmænd i Sønderjylland, der deler vores visioner.

Vores mål er at flerdoble det økologiske dyrkningsareal på Samsø og øge udbuddet af lokale økologiske fødevarer. Metoden er, at vi nu går i gang med at indsamle 300.000 kr gennem frivillige bidrag, sådan at vi kan stifte en jordbrugsfond. Fonden skal sidenhen søge midler og købe landbrugsejendomme, som skal forpagtes ud til unge øko landmænd. Vi ønsker at skabe arbejdspladser og øge bosætningen. Vi vil etablere demonstrations-skovhaver med orangeri og undervisningsfaciliteter. Vi vil etablere vores eget økologiske slagtehus og etablere et lokalt økologisk mejeri. På længere sigt vil vi skabe øko levefællesskaber. Vi har travlt, og det får vi lang tid fremover:-)


Dertil kommer, at vi laver masser af synlige aktiviteter året rundt, hvor vi inviterer alle indenfor. På den landsdækkende åben gård dag, hvor køerne blev sat på græs, kom Samsø på landkortet for første gang. Vi er i fuld gang med at planlægge Samsø Råvarefestival den sidste weekend i august, hvor Økologisk Samsø deltager med hele to stande og hvor alle økologer på Samsø er repræsenteret. For første gang nogensinde. Vi er i gang med at arrangere Høstfest den 19. oktober, hvor vi fortæller om permakultur og skovhaver, og serverer vild mad. Du er meget velkommen til at være med. Bare lige for at nævne et par ting .....Og selvfølgelig arbejder vi på højtryk med at skrive ansøgninger til puljer og fonde. Og jeg skriver på brochure og hjemmeside, så det kommer også snart:-)


Jeg kunne skrive meget mere om vores forening - og blir meget glad, hvis du har lyst til at følge vores arbejde på vores side på Facebook. Klik dig ind og bliv ven med foreningen. Og vi vil være dybt taknemmelige, hvis du vil støtte vores frivillige arbejde med at melde dig ind i foreningen. Kontingent koster 150 kr for et år, og kan indbetales på Merkur Bank konto 8401 1194168. TAK:-). Vi har hårdt brug for mange nye medlemmer for at få slagkraft både lokalt og på Christiansborg. Dem på Borgen, er vi nu også i hyppig dialog med. Politisk er tiden med os.


Kære sjove Charlotte, TAK fordi du skubbede på, så jeg ku' få skrevet om det. Det var godt at få det delt! Som med så meget andet. Økologisk Samsø er blevet et ægte hjertebarn. Nu håber jeg I myldrer ind på vores side, så vi også kan høres ved dér. Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. Det lyder helt fantastisk! Jeg får lyst til at flytte til Samsø:-)

    Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. årh, du er sød. Bare kom, her er så dejligt og her er plads til mange flere søde mennesker ...

      Slet
  2. Jeg sidder her og klapper - det er jo SÅ fantastisk.... sikke et initiativ. Jeg er sikker på at din økologiske hjertebarn bliver lige så stor en success som at blive Ø-beboer på Samsø! Godt gået. Hurra for økologiske ildsjæle!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihh, jeg håber du får ret Marian:-) Mange tak for skulderklappet!

      Slet
  3. Tusinde tak min kære Tante - det har jeg længe set frem til:-) Jeg GLÆDER mig helt vildt på dine og de andre økofreaks vegne - det er SÅ stort at så mange møder frem til den orientering - specielt i så lille et samfund som Samsø trods alt er. Jeg har altid undret mig over hvor mange små lækre slagsboder med superfriske varer, der findes på øen.
    Mange hilsner
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. jaaa, nu fik du første lille bid af projekterne:-) Du har helt ret i det med det procentuelle fremmøde - så sku der dælme være kommet mange i KBH:-) Jeg skal nok fortælle om de andre par ting sån' hen ad vejen:-)

      Slet
  4. Jeg tror ikke på økologi som løsningen på ret meget; men derfor skal I alligevel have held og lykke med projektet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fuld respekt for at vi har hver sine holdninger og værdier. Må alligevel må jeg indrømme, jeg har svært ved at forstå, hvordan man kan tro at det er sundt og godt for ens helbred og miljøet at blive fyldt med sprøjtegifte og alverdens unaturlige kemiske tilsætninger.... men tak for din respons

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...