Sidevisninger i alt

søndag den 27. oktober 2013

Urtekrammede søndagssnegle

Urtekrammede søndagssnegle er lig med 100% økologisk hjemmebag:-) Jubii sir jeg bare - jeg lægger ikke skjul på at være fan af Urtekram. De er helt vildt gode til at produktudvikle og hele tiden kommer der nye lækre sager i deres sortiment, og denne gang har de endda fanget tidens trend med kagepyntning uden E-numre. Godt gået, sir' jeg bare.


Ud af den gode nyhed kom de her lækre kanelsnegle med marcipan og pynt af hyldebær-frugtkrymmel med den flotteste lillesorte farve. Jeg har ikke villet undvære lidt kagepynt i ny og næ, og har med sort samvittighed pyntet lystigt med farvestrålende E-numre! Det behøver man så ikke længere:-)

Jeg indrømmer, det ikke har samme klare og sarte farver som meget andet feminint pynt, og jeg vil ikke afvise, jeg stadig ikke kan dy mig for at ville ha' det gamle en gang imellem. Men jeg synes, det er superdejligt at her nu er et værdigt alternativ. Og det her dyblilla pynt er altså også rigtigt fint og smager endda også godt.


Jeg var så stjerneheldig at modtage et helt sæt med alt til efterårsbagning.... skønt og meget inspirerende!


Her er de to nye kagepynte-glas. Den anden er med granatæble og det lyder da også bare lækkert. Evt sammen med friske kerner fra granatæbler ....


Og nu også både bagepulver og vaniljesukker i øko udgaver i ethvert supermarked. Selv Netto og SuperBrugsen har et flot udvalg af Urtekram her på Samsø, så der er ingen undskyldning mere!
Køb nu det økologiske for pokker da:-) Smiler til jer:-)


Opskriften på de her lækre lune kanelbrød skal du ikke snydes for - der blir ca. 20 stk og alle ingredienser er økologiske
3 dl lun sødmælk
25 gram gær
2 spsk smagsneutral olie
2 spsk rørsukker
1 spsk kardemomme
1 tsk havsalt
Sigtet speltmel fra Urtekram ca ½ kg

fyld:
125 gram blødt smør
125 gram rørsukker
125 gram revet marcipan
2½ spsk kanel
1 sammenpisket æg til pensling

Flormelis
Hyldebærkrymmel fra Urtekram

Opløs gæren i mælken, tilsæt olie og halvdelen af melet og rør sammen. Tilsæt salt og sukker og rør resten af melet i lidt ad gangen. Tilsæt mel til dejen kun lige akkurat slipper fingrene. Dejen skal være blød og elastisk. Rør den i 5-6 min i røremaskine. Lad hæve ca 1 time eller til dobbelt størrelse. Slå dejen ned, rul ud til et aflangt stykke. Rør fyldet sammen og smør det på hele dejpladen. Jeg synes, det er nemmest at smøre ud med fingrene:-) Rul ret stramt sammen på den lange led, skær tykke skiver og læg på bagepapir og tryk dem lidt flade. Lad hæve yderligere min 30 min. Pensl med ægget og sæt i forvarmet ovn på 200 grader i ca 15-17 min eller til de er gyldne.

Lad afkøle på rist og pynt med glasur og hyldebærkrymmel.

Et fyldt fad kørte jeg straks ud til to unge øko landmandsfamlier, der er flyttet til Samsø i dag:-) Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Nøj de ser gode ud! Hyldebærkrymmel... det lyder sjovt... smager det kraftigt af hyldebær, eller er smagen mere mild?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-) Jeg synes, det har en fin lille syrlig/sød frugtfornemmelse når man smager det "rent", og smager nu ikke af så meget oven på kanel og kardemomme:-) Men jeg kan lide farven, den er ny og naturlig

      Slet
  2. Mmmh, hvis man skulle kramme en snegl, var det da sådan en der! Helst med tænderne :D
    De ser bare gode ud.

    - Anne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...