Sidevisninger i alt

søndag den 17. november 2013

Blommetærter:-)

Så er det nu, man blir helt glad i låget over al den tid, der gik i sommer med at ordne bær og frugter til fryseren. Jeg synes, det var tidskrævende at halvere, udstene, udkerne osv! Men nu er glæden dobbelt - lidt af den skønne, lange sommer er pludselig tilbage i køkkenet og gode stunder genopleves.

Det første jeg har hevet op er fine blå blommer, som jeg halverede - de kom overraskende "hele" op fra det kolde ophold, og man kan næsten ikke se på resultatet, at de har været frosset ned. Ud af det kom 6 ret store portionskager - en simpel vanillekagebund, blommer og rundhåndet drysset med hakkede mandler. Mere behøver man ikke for at småimponere sine kaffegæster:-)


6-8 stk blommetærter - ca 6-8 cm i diameter i forme med løs bund
250 gram blødt øko smør
2,5 dl sukker
5 øko æg
2,5 dl øko Samsø Hvedemel
Kornene fra 1 vanillestang
2 tsk øko bagepulver
1 øko citron - saft og skal
Blommer som du synes
En stor håndfuld grofthakkede mandler

Pisk smør og sukker samt vanille lyst og luftigt - mindst 8-10 min. Sigt mel og bagepulver sammen og vend det hurtigt i massen sammen med citronskal og saft (appelsin vil også være dejligt). Fyld dejen i de smurte forme, læg blommer på og drys evt lidt sukker på for at de karamelliserer. Pynt med hakkede mandler. Bages ved 175 gr i ca 30 min.     


En rigtig dejlig og meget nem kage. Godt med syrlighed fra blommerne og sødt fra vanille. Kagen er lige så fin dagen efter, omend lidt mere svampet end den nybagte. Bestemt en opskrift, jeg vil vende tilbage til og også med andre frugter eller bær.

Tænk, det er den 17. november og himlen er blå og solen skinner og her er så fint og stille. Hvor jeg dog nyder naturen på vores lille ø:-) Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Yum, hvor ser den lækker og fin ud (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Kit - det er ret dejligt at lave portionskager, det ser godt ud ja:-)

      Slet
  2. ej sådan gad jeg da smaddergodt have til eftermiddagskaffen! Hold fast den ser god ud... det er nemlig så fedt at gemme smagen af sommer til det bliver gråt og koldt!

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Marian - du spiser efterhånden SÅ sundt ovre hos dig, at du vel ikke rigtigt snupper alm kage mere tænker jeg? Det ser lækkert ud hvad du laver ....

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...