Sidevisninger i alt

lørdag den 19. juli 2014

Abrikosmandeltærte:-)

Mit ø-liv bragte danske, usprøjtede abrikoser:-) Vokset op i kærlighed ude i Toftebjerg. Det er i sandhed en sjælden delikatesse, så hele 5 små bakker blev bragt i sikkerhed i køkkenet. Først spiste vi os naturligvis en lille mavepine til i de små orange stenfrugter. De er så sarte, bliver hurtigt bløde og stødte - så sådan en lille sød-syrlig kugle, der er tilpas moden, er overraskende skøn at sætte til livs.


Resten måtte straks omsættes til en svært lækker tærte. Mandler passer skønt til abrikoser. Så her får du opskriften på den smukke sag, som er allerbedst lun med iskoldt letpisket fløde, men bestemt også gør sig dagen efter kold til te på mynte hentet i haven.

Tærte til ca 8-10 stykker
Mørdej:
150 gram øko hvedemel
100 gram øko smør
50 gram flormelis
1 landæg

1 bakke friske abrikoser

Mandelfyld:
150 gram afskallede mandler
75 gram sukker
75 gram øko smør
50 gram øko hvedemel
2 gode landæg
1 tsk mandelessens
2 spsk amaretto eller hvid portvin (kan sagtens undværes)

2 spsk abrikosmarmelade + 1 spsk vand til glasering

Smuldr smør i melet, tilsæt sukker og saml mørdejen. Læg på køl 1 time. Udrul til en passende tærteform, som er godt smurt. Læg bagepapir og bagebønner ovenpå for at holde formen på siderne i tærten. Forbag den 10-12 min ved 200 grader. Afkøl noget.

Til fyldet blendes mandler fint og alle ingredienser piskes sammen. Hældes i tærtebunden. Abrikoser halveres og udstenes og fordeles på fyldet. Bages 30-40 min ved 200 grader. Afkøles 10 min. Varm abrikosmarmeladen med vand og pensl på tærten. Servér med iskoldt, letpisket fløde.


Min feriegæst var tilpas begejstret:-) Bon appetit:-) Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Mums:-) Vi må altså snart have besøgt Samsø......

    SvarSlet
    Svar
    1. I skal være meget meget velkomne, og giv endelig lyd, hvis jeg kan give et par gode tips til opholdet:-)

      Slet
  2. Smuk smuk servering! Jeg får helt lyst til at trisse ud i køkkenet og begynde på en tærte :-)

    SvarSlet
  3. Sikke gaver ølivet giver! Den ser smadderdejlig ud din tærte. Håber du får en herlig søndag i det gode vejr!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må indrømme jeg er lykkelig over ikke at være lukket inde i min gamle 5. sals lejlighed i byen mere:-) Det føles præcis som små gaver hele tiden, og idag fik jeg bønner for første gang:-) Også delig søndag til dig Marian

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...