Sidevisninger i alt

tirsdag den 2. september 2014

4 uger - 6 kilo. En anmeldelse:-)

Der er vist ikke mange, der interesserer sig for sundhed (og hvem gør ikke det?), der ikke har hørt om 5:2 kuren om dens principper. Den har fået stor medieomtale, og rigtigt mange har både tabt kilo og ikke mindst opnået en masse sundhedsmæssige gevinster.

Nu er 4:3 kuren lige udkommet på Politikens Forlag. Lige som på 5:2 handler det om let faste, dvs op til 500 kalorier om dagen, men her får den lige en tak mere, dvs faste praktisk talt hver anden dag. Og så spise "normalt" de andre dage.

Som jeg før har udtrykt, er jeg skeptisk over for en masse regler, forbud, restriktioner - fordi de ikke er til at holde i længden. Og skal man tabe sig sundt, skal det være langtidsholdbart. Yo yo-vægt er dokumenteret helbredsskadeligt. Men principperne i både 5:2 og 4:3 tiltaler mig - det er enkelt, let og effektivt. Og vedvarende, hvis det ikke er en kur, men en livsstil. Og for mig er det faktisk lettere ikke at skulle forholde mig til, hvor meget eller hvad jeg skal spise - det frigir mere energi slet ikke at skulle tænke på det. Eller gøre det meget simpelt det ene måltid jeg spiser på 500 kcal.

Bogen her beskriver forfatterens erfaringer og slankehistorier fra klienter fra de sidste 10 år. Så det er altså old news:-) Bogen giver strategier, tips og værktøjer til at implementere kuren i sin hverdag - og 80 hurtige opskrifter til fastedagene.

Det er en helt ok bog, som måske kan være med til at støtte en moralsk, når man skal i gang. Men hvis du har 5:2 bøgerne synes jeg nu den er ret overflødig. Den er ren tekst - altså ikke et eneste foto eller illustration på opskrifter. Så dem blir jeg ikke motiveret til at bruge.

Det bedste er nok de gode cases med mennesker, der har tabt sig og fået et bedre helbred. Og underbygningen af erfaringer og forskningen i kuren over de sidste mange år. Jeg vil sige, at 4:3 er relevant, hvis man skal tabe mange kilo. Ellers tror jeg altså mere på 5:2. Men man kan jo skifte efter behov og motivation og snuppe en 4:3 uge indimellem.

Selv er jeg (igen!) lige startet på 5:2 - fordi det er nemt, det er ikke alt for svært og ja - det virker! Print denne artikel

4 kommentarer:

1. Tak for anmeldelsen, jeg har godt læst om bogen og overvejet om der stod noget nyt i den i forhold til bøgerne om 5:2. Så den kommer ikke på min ønskeliste, og slet ikke når der er ikke er opskrifter. Har det også som dig, er ikke vild med alt det forbud, og det synes jeg man undgår ved 5:2. Havde første fastedag i går efter sommerferien, og den var faktisk skøn. Men ser frem til at jeg om nogle måneder (forhåbentligt) kan skifte til 6:1 pga der ikke skal flere kilo af :-)

SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette - jeg vil lige skynde mig at understrege at der er mange opskrifter i bogen, men at der ikke er billeder. Og da jeg er ret visuel, bruger jeg faktisk aldrig opskrifter uden fotos, men der er vi jo også forskellige. Men de andre bøger om 5:2 fra Politikens Forlag er rigtigt gode synes jeg, jeg er meget glad for den med danske forfattere. Det lyder til du ikke skal af med så meget, må være skønt at se frem til 6:1:-) God fornøjelse med det. Og nej, det er ikke så hårdt som det lyder. Jeg synes lige de første par dage kan være svære, men så kører det ret nemt. KH Marianne

Slet
  2. Hvor er jeg spændt Marianne - tabte du dig sidste gang? Jeg vil så pokkers gerne - har sagt SÅ mange gange - NU skal det være, Som så mange andre gange har jeg lovet mig selv - fra på mandag så starter du - men det er som om at de mandage aldrig kommer:-) Jeg har jo set hvor mange kilo Klidmoster har tabt.
    Hvad nu med dine skønne kager? Dem vil jeg dælme savne:-)
    Håber du giver en lille briefing. Held og lykke.
    Kærlig hilsen Charlotte

SvarSlet
    Svar
    1. Kære søde Charlotte - JA, jeg tabte mig faktisk sidste gang. Hurtigt endda - men jeg har jo også noget at gøre godt med! Men jo, når man lige kommer igang med 5:2 så synes jeg faktisk det er den eneste kur, jeg vil overveje, da jeg ellers mere tror på Små Skridt og Mindfullnes af Per Brændgård. Og helt ro på - der er faktisk sagtens plads til kager på 5:2, ellers ville den heller ikke være realistisk for mig thi hi! Men selvfølgelig ikke ret mange gange om ugen! Lad os sige en gang om ugen, og det er da fint til at leve med, selv om søde tanter og andre søde piger:-) Skøn weekend til dig - kh Marianne

Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)