Sidevisninger i alt

mandag den 15. september 2014

Groftrevet varm æblepie m/kold vanillesauce:-)

Den forgangne weekend bød på besøg fra den store ø - gamle venner og en teenager, som endnu ikke havde nået at komme til Samsø endnu. Vejret stod på uendelig smukt i lørdags, så det var heldigt på denne årstid at skulle være guide:-)

Årstiden byder på danske æbler i alverdens sorter og i store mængder, så gæstebudet måtte som minimum indeholde en æbletærte. Til den her river du dine æbler, og det betyder at der kan proppes hele 8 store æbler ned i serveringen - så fornemmelsen af æble er god og kraftig sammen med den sprøde mørdej. I dag serveret pænt varm med helt kold vanillesauce - en temmelig god kombi, men selvfølgelig gør creme fraiche eller is sig lige så godt!


Den damper endnu - servér saucen i en lille klar glaskande - sådan én mangler, der i mit sortiment fandt jeg ud af!
Kagen før den kom i ovnen
Dej
300 gram øko Tipo 00 hvedemel
180 gram koldt øko smør
3/4 dl flormelis
1 øko æggeblomme
evt 1 spsk koldt vand

Æblefyld
8 store øko æbler
4 spsk sukker
saften fra en lille øko citron

Riv smørret på den grove side af et rivejern og smuldr det let sammen med fingrene. Tilsæt flormelis og saml dejen med æggeblommen og evt lidt koldt vand om nødvendigt. Rul godt og vel halvdelen af dejen ud, så den passer i en 24 cm springform. Læg bagepapir i bunden af din form, smør siderne og læg dejen herpå. Sættes på køl 1 time. Forbages ca 12-15 min i forvarmet ovn ved 170 grader.

Udkern og skræl æblerne og riv dem på den grove side af et rivejern og tilsæt hurtigt citronsaften, så de ikke bliver mørke. Lige så snart alle æbler er revet, koges de op med citronsaft og sukker i ca 5-7 min. De må ikke koge helt ud, men blot mørnes og samle sig lidt. Afkøles.

Når bunden er forbagt, fyldes æblemassen ovenpå og til sidst river du resten af dejen med den grove side af et rivejern hen over æblefyldet. Bages nu ca 30-35 min ved 170 grader. Servér den godt lune kage med iskold vanillesauce - det er altså en æblelækkerbisken ud over det almindelige for varme æbletærter:-)

Vanillesauce
3 dl øko sødmælk
3/4 dl øko fløde
2 øko æggeblommer
1 god vanillestang
3 spsk sukker
2 spsk Maizena

Rør maizena i æggeblommerne i en tykbundet lille gryde - der må ikke være klumper tilbage. Flæk vanillestangen og rør kornene ud i sukkeret. Tilsæt dette til æggeblandingen. Herefter tilsættes de øvrige ingredienser samt den tomme vanillestang. Varmes op over svag varme og koges forsigtigt igennem under konstant omrøring indtil saucen begynder at tykne. Lad koge et par minutter og hæld i skål tildækket og stilles i køleskab til det er helt koldt - ellers til det skal serveres. Kan laves dagen før.

Masser af æblefyld -  næste gang drysser jeg med en masse mandelsplitter - lidt knas ville klæ' den:-)


Og så får du lige et herligt syn, som vi fangede på vores tur rundt på øen - lysende orange græskar ligger på rigtigt mange marker lige nu og op med den lige så klare på himmel og vandet i horisonten blev det et ret smukt syn:-) Print denne artikel

10 kommentarer:

  1. Uhm! Den ser skæppeskøn ud! :-)

    SvarSlet
  2. Smukke, smukke Samsø :-))
    Og lækker kage ...

    SvarSlet
  3. Der er bare så dejligt på Samsø :-)

    SvarSlet
  4. Ja, det er et must med et par små søde glaskander.-) - tærten ser SÅ lækker ud Marianne - også et must - også når man er sulten for sjov. Græskarene forbinder jeg altid med SAMSØ - kører gennem øen - et farveorgie der vil noget - ikke mindst når de smukke rødkål ligger der og strutter af sundhed og skriger til himlen for at blive spist - vi spiser alt for lidt frisk rødkål i Danmark.
    Kærlige tanker og knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu SAVNER jeg små fine glaskander, tror jeg må på jagt i en genbrug! Ja, du har helt ret kære Charlotte - rødkålene står lige så smukt netop nu med deres støvede lilla farve. Jeg må huske at lægge et foto op. Du må gi lyd, hvis du er på min ø - så serverer jeg en rødkålskage og det kunne være sjovt at møde dig

      Slet
  5. hej,
    den vil jeg prøve til yngstemandens 7 års fødselsdag i morgen. Vi har de dejligste æbler (ikke madæbler) med den flotteste lyserøde skal og frugtkød. Jeg lavede et bjerg æblemos i går (putter på glas til vinterens kager og pandekager), og mosen blev flot tøsepink...
    Hilsen
    Ulla, Sønderborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla - det er skønt med sådan et lager, og jeg er sikker på en æblemos vil være lige så skøn i denne kage, som de her groftrevne. Og endda med lidt ekstra farve på. Jeg fik selv lavet 3 bøtter med æblemos til fryseren forleden dag - det tar faktisk ret lang tid at skrælle alle de æbler med pletter osv:-) Rigtig god fødselsdag for din søn - kh Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...