Sidevisninger i alt

lørdag den 27. september 2014

Kiksekage - med masser af god chokolade!

I skrivende stund er weekends ø-gæster en tur rundt på egen hånd:-) 4 skønne gamle kolleger er her for første gang, og det er så dejligt de vil komme. De har selv bil med herover, og jeg må være ærlig at sige, at jeg har tilladt mig at blive hjemme et par timer fra sightseeing. Når man bor på en solskinsø og har gæster i huset stort set uafbrudt fra pinse og til efterårsferien, så kan man godt være lidt træt af selv at vise de samme ting frem et utal af gange. Jeg håber virkelig ikke, jeg lyder ugæstfri - men lige i dag satte trangen til et par timer alene i huset ind, og nu er her ryddet op igen, jeg har fået mediteret og en halv time på bloggen er også afslapning:-)


Den her fine sag er fra sidste gæstebud - en ung dame er vild med mørk chokolade, og da en venlig sjæl havde tilsendt mig en opskrift uden fæl palmin, så lavede jeg kiksekage for første gang i 20 år vist nok. Og den er faktisk rigtig god - masser af mørk chokolade, sprøde vanillekiks og mere ægte vanille. Så kan det ikke gå galt:-) Og helt vildt nem at gøre klar.


300 gram god mørk chokolade 72%
1 dåse kondenseret mælk fra Nestlé
1 god, tyk vanillestang:-)
30 gram smør
1 pakke firkantede vanillekiks
Pynt - jeg brugte frysetørrede jordbær og lidt rålakridspulver fra Johan Bulow

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Kom herefter alle ingredienser inkl den tomme vanillestang i en tykbundet gryde, og smelt over svag varme under omrøring, så det ikke brænder på. Fisk den tomme vanillestang op, og beklæd herefter en lille kageform med film. Kom et tyndt lag chokoladeblanding i bunden og dæk herefter med et læg kiks (jeg brugte 6 kiks i hvert lag) og bliv ved til det hele er brugt op. Slut med chokolade og drys din pynt på. Dæk til og sæt i køleskab i mindst 3 timer, gerne natten over. Tag kagen ud 15 min før servering og skær i tynde skiver.


Se, se - nu fik du lige en opskrift, mens jeg fik en hyggepause foran taster:-) Rigtig god weekend der ude. Om lidt er gæsterne tilbage, og så skal vi sammen videre og se nord-Samsø, som er så smuk med sine bakker og hedeområde. Print denne artikel

1 kommentar:

  1. Jeg ELSKER kiksekage:)
    Det er meget sjældent at jeg selv har lavet den, men min veninde Lotte laver altså bare det bedste kiksekage. Så er det heldigt at vi har været veninder så længe, at jeg godt kan tillade mig at ringe og bestille den engang imellem, haha..

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...