Sidevisninger i alt

søndag den 25. januar 2015

Æbletærte m/ valnøddetopping

På sådan en januar-søndag er det vel passende med en kage på trods af de nye linier her på stedet:-) Jeg har haft en del kaffebesøg de sidste par uger, og det har medført ekstra bage-aktivitet!

Det her er endnu et eksperiment, der faldt særdeles heldigt ud. Og så er man vel nærmet lidt forpligtet til at dele ud. Når jeg nu ikke kan dele kagestykker ud til jer, så kan I jo få opskriften og selv hygge jer med at lave den og glæde jeres gæster.

Den her er go', sir' jeg bare :-)


Sprød mørdej, syrligt æble- og kanelfyld og toppet med knasende valnøddecrumble - det kan jo næsten kun gå godt. Og det gjorde det - mine gæster var pænt begejstrede:-)



Æblefyldet laver du sådan her

3-4 store røde, syrlige øko æbler
50 gram lys farin
30 gram maizena
Saften fra en hel øko citron - evt lidt fintrevet skal også
2 tsk kanel fra Urtekram
Lidt revet muskatnød
1 nip salt

Udstik kernehuset på æblerne, skær i kvarte og derefter i tynde skiver. Bland alle øvrige ingredienser og tilsæt æblestykkerne og bland godt rundt.


Sådan laver du toppingen

100 gram øko smør
85 gram øko hvedemel
85 gram sukker
50 gram farin
1 lille tsk kanel fra Urtekram
1 lille nip salt
100 gram grofthakkede øko valnødder

Bland alle ingredienser på nær valnødderne til en grynet ensartet masse - rør til sidst nødderne i.


Mørdejen

100 gram øko smør
50 gram flormelis
150 gram øko hvedemel
1 øko æg

Smuldr smør, mel og flormelis sammen til en grynet masse og saml hurtigt dejen med ægget. Lad hvile i køleskab mindst ½ time.

Rul nu dejen ud på et melet bord, smør din form og læg dejen i. Kanten må gerne "bule" lidt hele vejen rundt. Kom æblefyldet på og herefter valnøddetoppingen. Læg små smørklatter henover og drys evt med mandelflager, hvis du synes - det er ikke strengt nødvendigt:-)

Bages ved 190 gr i forvarmet ovn i ca 40-45 min eller til kagen er godt gylden. Hold øje og læg evt folie over de sidste minutter, hvis den bliver for mørk inden den er bagt.

Lad afkøle til den er lun og servér enten som den er - men selvfølgelig klæder det kagen med enten creme fraiche, vanilleis eller letpisket fløde!


Velbekomme til en æblekage af de virkeligt bedre! Den er kommet for at blive :-)

Dagens Samsø billede er udsigten fra Langør Kirke ud over Stauns Fjord - foto lånt af Torben Høyer Hansen

Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Lækker kage og skønt foto fra absolut yndlingsstedet på skønne Samsø! Glæder mig til min. 3 uger til sommer....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne - ja, mine ture til Langøre og Stauns Fjord er også stadig nogle af mine egne favoritter. Og de er så utroligt forskellige alt efter årstiden :-) Dejlig at høre, du kommer her på en lang ferie til sommer:-)

      Slet
  2. Uhm - duften af sureæbler og sød kanel i boblende varm forening er bare skøn.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis - det er en perfekt kombi, som man blive helt "syg" efter :-) Godt kagen er spist nu, for ellers ville jeg godt selv have et stykke!

      Slet
  3. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...