Sidevisninger i alt

tirsdag den 20. januar 2015

De der grønne sunde juicer...

Hvis du kiggede forbi det her indlæg, lagde du måske mærke til, at jeg har som erklæret hverdagsmål at lave mig en frisk juice - realistisk får jeg det gjort 3-4 gange om ugen. Det tar tid at skrælle og gøre maskinen ren!

Nu er det faktisk blevet en vane - jeg har i hvert fald gjort det over en måned, og i starten skulle jeg virkelig huske mig selv på det. Nu kører det af sig selv næsten. Nok fordi det er sådan en velsmagende vane at have. Og jeg får brugt en masse trætte grøntsager, som ellers tit havde det med at ende i skraldeposen, og hvor dumt er det lige.

Indtil nu har jeg ikke brugt opskrifter - jeg bruger simpelthen, hvad jeg har i forvejen og kommer først og fremmest grøntsager i og en smule frugt for sødme og ekstra velsmag. Mine juicer ender næsten altid med at blive lilla, røde og på en heldig dag orange. Det er fordi, jeg stort set altid propper godt med rødbede og rødkål i dem. Tror det er mega sundt. Sådan føles det i hvert fald.


Her er en tilfældig portion - grønkål, rødkål, appelsin, granatæble, gulerod. Og ALTID ingefær og citron. De fleste dage får den også et lille skud honning. Fordi det osse er supersundt for mange ting - det skriver jeg om en anden dag.


Den her dag blev den lidt grumset i farven - det er vist grønkålens skyld. Men den smager stadig forrygende godt ....


Her masser af rødbede og gulerod og lidt æble ... og ALTID ingefær og citron:-)


Sådan en skål grønt og frugt kan jeg snildt drikke i løbet af få timer....

Nu hvor den gode vane er skabt, har jeg lige investeret i den her nye bog - må have inspiration og nye varianter:-)

Louisa Lorang er klart den kogebogsforfatter hvis bøger, jeg bruger allermest. Glæder mig til at bruge den her osse - du kommer helt sikkert til at høre om det :-) SKÅL! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Dejligt at høre at saftjuicer realistisk kan blive til en god vane... det der med rengøringen af maskinen er nemlig ikke et hit - dagligt! Gad vide om man kan fryse noget af juicen ned, eller om det mister i både vitaminer, farve og smag!!??
    Men det jeg egentlig ville kommenterer på, var at du skrev at de sidste trætte grøntsager kom i skraldeposen!!!! Jeg må helt sikkert ha' læst forkert.... for går man ind for øko og bor på Samsø med bare en lille smule have, så har man selvfølgelig en lukket kompostbeholder til det grønne affald fra køkkenet. Sammen med en håndfuld kompostorm har du opskriften på noget der giver god mening. God kompost som du kan komme på dit radissebed.... Var det ikke det jeg læste?? ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for super kommentar! Jeg er heller ikke spor vild med rengøring af juiceren, men er blevet hurtigere til at få det klaret i en fart. Og nej, når man bruger en saftcentrifuge, så skal der drikkes med det samme, hvis du spør mig. Det mister meget hurtigt vitaminer, lige så snart iltning starter. Men jeg synes at både smag og sundhed er arbejdet værd. Godt du er efter mig med det køkkenaffald, jeg er heller ikke spor glad for at smide det ud. Jeg har jo ikke begreb skabt endnu om det med haver og gødning, men det lyder helt rigtigt hvad du sir. Skal jeg så købe sådan en beholder? Kan du anbefale noget? Og orme.... Gad vide om jeg kan få nogle herovre fra? Eller køber man osse dem? Tak for hjælpen, jeg vil gerne i gang

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...