Sidevisninger i alt

søndag den 1. februar 2015

Dét, som alle taler om

Dét, som alle taler om. I hvert fald, når man bor på Samsø eller har sommerhus her. Og også alle vores hyppige feriegæster, vil jeg tro. Dét, vi alle taler om, er en dame ved navn Samsø:-) Vores helt egen spritnye færge, som vi snart ikke kan vente længere på, og som vi heldigvis snart heller ikke skal vente længere på.

Meget snart kommer Samsø til Samsø for at besejle ruten fra Sælvig til Hou i det jyske. Jeg bor selv et stenkast fra Havnen i Sælvig, så det gode skib skal nærmest ligge i min baghave og fra min veranda kan jeg se, når hun ankommer og sejler ud igen. Der er noget særligt over en sommeraften, når man sidder med sine feriegæster og hører færgen og ser dens lys. I hvert fald for én, som mig, som har boet på 5. sal i storbyen det meste af livet.


Hun er bygget i Gdansk og sådan så hun ud for et par måneder siden. Vores nye (og pænt populære) færgedirektør har nu bestilt en enkeltbillet med fly, og tager om få dage afsted til Polen for sammen med kaptajnen at sejle hende hjem.

Det er historisk at Samsø fik sit eget rederi 1.10.2014. Det har man vist nok snakket om herovre i mange årtier. Det er stort satset, og vi bakker op og glæder os helt vildt faktisk. For os, der bor på en ø, er vores færge en særdeles vigtig livsnerve. Det er forbindelsen til alle jer andre, det som giver os udsyn og store tanker. Færgen er det lokale erhvervslivs alfa og omega. Hvordan skulle I andre ellers få de lækre Samsø-kartofler? Det er pendlernes forbindelse til job og indtægtsgrundlag. Det er vores allesammens vej til alt lige fra storby-shopping til speciallæger. Tiden på færgen betyder ro og afstresning. Man møder altid nogen, man kender og får en hyggelig snak. Åndedrættet tar' automatisk en helt dyb indånding, når man kører om bord på vej hjem.


For alle jer, der ikke er afhængig af en færge, forstår jeg godt, det kan være svært at se, at det er så stort og noget, vi alle taler om. Men når man har prøvet fx ikke at kunne komme fra øen et par døgn, fordi det blæser og stormer, så forstår man betydningen af en stabil og sikker færge. Og følelsen af at være afskåret fra muligheder. Eller ikke at kunne komme til en rund fødselsdag eller anden begivenhed. I mine to år på Samsø, har jeg indtil nu ikke oplevet noget af dette, men det kommer vel på et tidspunkt:-) Jeg kender mange, som har fået ufrivillige overnatninger på fastlandet eller endda fået et helt døgn ombord på færgen på grund af uheld eller dårligt vejr. Så jo, det betyder noget for os.


Efter sigende kommer det gode skib hjem til øen næste weekend. Det skulle ha' været her allerede i efteråret, men som forventet viste testsejladser mindre ting, der skulle udbedres. Og vi  ville også hellere vente og få en færge, der er tjekket på kryds og tværs. Når hun kommer hjem, bliver der åbnet op for at alle kan komme ombord og besigtige det jomfruelige skib. Vi bliver vist lukket ind i hold af 450 personer ad gangen :-) Rederiet har arrangeret busser hertil Sælvig, da så mange biler umuligt vil kunne være i området.


De første par uger på Samsø går med at undervise personalet og give dem tid til at lære det hele at kende. Men engang i løbet af februar bliver hun sat ind på ruten, og den gamle låne-færge, Ane Læsø, som vi har nu, kan forlade Sælvig. Det blir' skønt at sejle til fastlandet med en helt moderne færge, og jeg håber alle vores turister vil glæde sig til ferien og nyde det allerede på vej hertil.


Færgen kommer som den første i Danmark til at sejle på flydende naturgas. Og senere vil man vist arbejde med at den kan sejle på biogas, som Samsø selv skal fremstille.

Samsø er jo generelt virkeligt langt fremme med energi-rigtige tiltag på mange fronter. Øen er selvforsynende med energi og Samsø Energiakademi arbejder flot og internationalt. Mange herovre har fokus på bæredygtige løsninger, fx er vores smukke golfbane også fri for at bruge sprøjtegifte - det må jeg fortælle om en anden dag:-)

Alle fotos lånt fra Samsø Rederi's facebook side

Velkommen hjem Samsø :-) Håber, I alle får lyst til at sejle en tur herover med hende.... pas godt på hende, hun skal holde sig smuk og ungdommelig i mange år fremover. Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Godt gået Samsø og tillykke med den nye forbindelse til fastlandet ;-) Jeg tror vi skal have afprøvet den nye færge til sommer......Fortsat god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Matilde - jeg håber bestemt I gør alvor af turen hertil, giv endelig lyd, jeg gir gerne kaffe på verandaen :-) kh Marianne

      Slet
  2. Jeg er lige kommet hjem med Ane Læsø, og jeg glæder mig rigtig meget til at prøve vores nye færge og igen få kortere sejltid :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth - det kan jeg sørme godt forstå du osse glæder dig til. Jeg tror osse, jeg må finde på noget at skulle til Jylland efter meget snart :-) Tak for hilsen. KH Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...