Sidevisninger i alt

tirsdag den 17. februar 2015

Elstar fra Alstrup

Forleden dag benyttede jeg mig for første gang af æblesalg i den lille by Alstrup, og så er det man næsten ærger sig over ikke at ha' fundet derud noget før. Det blir ikke sidste gang, jeg kører afsted efter æbler på en vinterdag - nu hvor der ikke er meget frisk, grønt og frugt tilbage fra denne sæson.

Vi kan dog stadig få frisk grønkål, hvidkål, løg, porrer, hoikado osv. Og alt det stadig også økologisk, som jeg jo altid jagter.


En stor kasse fyldt med de sprøde, saftige æbler, der hedder Elstar. Uhmmm, hvor er de bare lækre. Direkte fra kassen og nu hvor jeg laver friskpresset grøntsagjuice næsten hver dag, så er det osse skønt at køre sådan et æble ned i saftpresseren sammen med grønkål, bladselleri og gulerødder. En kasse som denne koster 100 kr.


Et helt stort rum fyldt med kasser af æbler - der var også et par andre sorter og sorteret efter æblestørrelse.


De her er godt nok ikke økologiske, men nogle gange foretrækker jeg danske og lokale råvarer, når jeg ellers må købe udenlandske for at få økologiske. Men de danske producenter sprøjter stadig langt mindre end så mange andre lande, så det er fint nok for mig en sjælden gang imellem at gå på kompromis med økologien.


Der er jo ikke særligt mange danske æbleplantager tilbage på Samsø - de blev sløjet for år tilbage desværre. Heldigvis har en ny landmand på Samsø netop startet en økologisk æbleplantage op, men der går jo nok lige nogle år. Her i Alstrup har man i mange år dyrket skønne æbler og presser og denne kendte saft, som sælges mange steder og smager fantastisk.

Håber du får lyst til at se, om du også kan købe dig en kasse æbler direkte hos en lokal producent:-) De er værd at gå efter. Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...