Sidevisninger i alt

tirsdag den 26. maj 2015

Aspargessalat m/pistacienødder og ricotta

Dejlige pinsedage er slut og nu er der lige nogle hverdage inden en ny weekend og nye gæster i huset. I lørdags kom mine gæster med en lækker krondyrmørbrad og champagne - det ku' jeg godt vænne mig til:-)

Jeg stod så for tilbehøret, som udover små Samsø-kartofler vendt i smør og persille og en skøn svampesauce med mange svampe, stod jeg for de her to små salater.


Mens vi har lokale, økologiske asparges på øen, så spiser jeg dem næsten hver dag. Det er jo kun ca 1½-2 måneder om året denne delikatesse er til rådighed, og jeg spiser mere og mere efter årstiden. Så bl.a asparges og jordbær er noget af det, som jeg absolut kun spiser, når de er i sæson og købes lokalt. Så sætter man i øvrigt meget pris på det, når det er her.

Så med alle de asparges, gælder det om at finde på nye varianter udover de dampede, stegte, stuvede, grillede osv. Den her rå salat med grønne asparges blev virkelig lækker, så den får du lige den simple opskrift på.

Salaten til højre er ganske simpelt pærer i tynde snitter og vendt med tyttebærsyltetøj. Smager herligt til alt vildt. 

Et bundt grønne økologiske asparges - gerne nogle tykke nogle
1 håndfuld usaltede pistacienødder
½ bæger ricottaost
Fintrevet skal fra 1 øko citron
Lidt mango balsamico

Rist nødderne og lad dem afkøle. Knæk enderne af asparges, skær hovederne af. Snit resten på et mandolinjern, så du får helt tynde, fine strimler. Læg dem i en skål og hæld mango balsamico eller en anden lidt syrlig vinaigrette på dem. Pynt med "klatter" af ricottaost og drys med citronskallen. Læg til sidst aspargeshoveder på salaten. Lad den gerne trække ½ time før den skal serveres.


Sprød og virkelig frisk forårssalat med knas fra nødderne og tilpas med syre fra citronskallen. Den kommer helt sikkert på bordet igen herhjemme. Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Nøje - hvilken luksus - hvis jeg havde mulighed for at få så friske asparges som du, stod den også på min menu ofte. Jeg må "nøjes" med skønne samsø kartofler, de bliver spist næsten hver dag - blot med frisk god smør samt krydderurter - så undvære jeg gerne kødet.
    Din anretning med grønne asparges er jo et helt kunstværk - hvor smukt.
    Har lige været i Føtex for at købe 2 bk. danske jordbær - bliver nok skuffet, da det må være fra drivhuset - god fløde skal der til - hvem talte om slankekur? Ikke jeg:-)
    Mange hilsner og knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej kære Charlotte - så dejligt med en hyggelig beskrivelse fra dig. Jeg håber jordbærrene var gode! Vi har for få dage siden fået de første frilandsjordbær på øen, men jeg har ikke smagt den endnu - skal nok aflægge rapport. Ja, nye kartofler helt enkelt er bare godt og varsler sommer og udeliv.
      Kram til dig

      Slet
  2. Hi hi - der manglede et r - det får du her:-)
    Charlotte

    SvarSlet
  3. Hej:)
    du må næsten prøve at presse lidt hvidløg ud over nogle friske asparges.. bundt dem i en fire fem stykker, og trille dem ind i bacon.. derefter grilles de.. det smager skønt
    Anita:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhmm, det lyder dejligt - den med hvidløg hen over kender jeg ikke, men det tror jeg da, vi skal prøve i weekenden:-) Tak Anita

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...