Sidevisninger i alt

mandag den 20. juli 2015

Kender du tay bær?

Samsø - Danmarks køkkenhave. Det statement er brugt mange gange i feriemagasiner om min ø, og lige nu er det i hvert fald sandt. Som jeg har sagt før - her bugner af friske råvarer lige nu:-)

For en gammel storby-pige som mig er det stadig et eldorado at kunne få så mange helt friske, lokale og usprøjtede fødevarer. I dag var jeg oven i købet så umanerligt heldig, at en af mine søde Samsø-veninder tilbød mig at komme og plukke helt gratis i hendes spændende have - lucky me! Altså som i virkelig heldig!


Det her er tay-bær - dem har jeg aldrig smagt før. De er søde og milde og er en hybrid mellem mellem brombær og hindbær og meget aromatiske.


Birgit's thay-bær busk var fyldt med solmodne bær - tak til Moder Jord, når der næsten ikke har været sol:-) Og de er ret nemme at plukke og man stikker sig næsten ikke ...


Nye overnattende gæster om et par dage, betød at de straks blev forvandlet til det lækreste syltetøj, som skal på morgenbordet. Eller i en pandekage!

Skyl dine bær forsigtigt, kog dem 5 minutter, tilsæt saften fra ½-1 citron, tilpas med rørsukker og kornene fra en god vanillestang - jævn med en smule kartoffelmel. INGEN Atamon i mit syltetøj - det er noget giftigt stads. Jeg kommer en lille portion på steriliserede glas skyllet i lidt vodka og hvis der er for meget, kommer resten i fryseren.


En eftermiddagsgæst ramlede således ind i nybagte squash-boller og lunt syltetøj!


Birgit's have har osse det flotteste store kirsebær træ, som var lige til at gå til - her var masser af bær


Her er dagens helt gratis høst - 1 times plukkearbejde for to personer, som hyggesnakkede undervejs:-) Sikke en gave! 

Søde moskusænder har det skønt i haven - og så spiser de dræbersnegle! 
Birgit har i øvrigt en utroligt interessant have - en såkaldt permakulturhave - eller skovhave om du vil. Man kan komme og besøge hende på udvalgte dage eller efter aftale. Det tror jeg, jeg fortæller dig mere om i et særskilt indlæg.
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hej Søde Tante

    Aj, hvor er du heldig. Det var da en lækker høst at få med hjem. Tay-bær. Dem har jeg aldrig hørt om. Her har vi lige spist årets sidste morbær. De ligner tay-bær, men de vokser på et stort træ og ikke på en busk. Når jeg sylter, hælder jeg kun syltetøj i et glas. Resten gemmer vi i fryseren, så slipper vi nemlig for konserveringsmidler.

    Sød sommerhilsen
    Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Inge - Dejligt at kunne fortælle om lidt nyt:-) Den veninde som har tay buskene, har også morbær træer og dem lærte jeg at kende og smagte sidste år, og de er måske næsten endnu mere fantastiske og aromatiske. Minder lidt om disse faktisk. Jeg kan høre, vi laver syltetøj på samme måde med lidt af gangen og fryse ned for resten:-) Mange tak for hyggelig hilsen. Glad sommerhilsen Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...