Sidevisninger i alt

onsdag den 12. august 2015

Tante Sød's ekstra goe' squashboller:-)

Jo, det kalder jeg dem altså. For tiden er det de her boller, jeg bager gentagne gange. Normalt prøver jeg nye opskrifter, men noget er rart at køre på rutinen.  Især om sommeren med mange feriegæster, så er en fryser med hjemmebagt morgenbrød ret nødvendigt, når man ikke har lyst til at stå op flere timer før sine gæster. Og helst ikke køber færdigt brød.


Der er ikke meget brød, jeg synes, der er ret godt efter en tur i fryseren, men de her er helt lige så lækre efter optøning og en hurtig tur i ovnen. Lune og helt som nybagte. Og nogenlunde sunde med hele rugkerner, groft mel og masser af revet squash. Squashen er hemmeligheden - det gør dem saftige og "friske".

Så her kommer recepten på de uundværlige morgenbrød - du får ca 18 store boller af portionen.

25 gram øko gær
2 dl koldt vand
3 dl øko A38 naturel
3/4 dl rapsolie
2 dl rugkerner
3 dl groft mel efter eget valg, fx rug, fuldkornshvede, spelt eller lign
Øko hvedemel for resten - nok ca 600 gram, men jeg måler aldrig!
2 tsk salt
1 stor spsk honning
1 ret stor groftrevet squash - eller 2 små

Her kan du fornemme, at det er en ret stor squash, jeg kommer i dejen
Start med at lægge rugkerner i blød i rigeligt vand - gerne aftenen før, hvis du vil bage om morgenen eller om morgenen, hvis du vil bage om aftenen:-) Du kan til nød lægge dem i kogende vand, så bløder de op meget hurtigere. Men ellers opløs gæren i vandet, tilsæt A38, olien, kernerne, det grove mel og squash samt salt og honning. Rør det godt sammen på køkkenmaskinen og tilsæt herefter lidt ad gangen hvedemelet og rør godt. Tilsæt hvede indtil dejen er lind og lind blank - kun så meget mel, som nødvendigt. Stop når du mener, du kan lave boller med to skeer efter hævning.

Sæt til hævning indtil dejen er dobbelt så stor og med mange luftbobler, nok ca. 3-4 timer. Sæt nu ret store boller af med to spiseskeer på bagepapir og bag i forvarmet ovn ved 230 grader indtil brødene er godt gyldne og sprøde, men uden at blive tørre.


Ups, jeg bagte i en sen nattetime, og var optaget af fri leg på Ipad'en, så de blev lidt for mørke i dag! Normalt bager jeg dem ikke så mørke, men til gengæld var de her dejligt sprøde:-) Og den gode smag var der stadig..


Her kan du se "krummen" .- mættende og godt brød med rigtig god smag og konsistens. Håber, du bliver lige så glad for opskriften som mig selv:-)

Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...