Sidevisninger i alt

mandag den 12. oktober 2015

Grøn tomatmarmelade - og årets vanillesyltede hele grønne tomater

Sidste efterår syltede jeg grønne tomater for første gang, og de var rigtigt populære både hos mine gæster til vinterens varme retter og som små værtindegaver.

Igen i år er jeg heldig at få gratis grønne tomater, så udover de syltede i store stykker eller som små hele tomater, har jeg i år lavet en omgang af tomatmarmelade og den er næsten endnu mere smækker-lækker:-) Sød/syrlig og vil passe herligt til ostebord, som relish på koldt kød og såmænd også til varme retter i den kolde tid.


Tomatmarmelade
1 kg grønne tomater
450 gram lyst rørsukker
1 tsk salt
1 dl æbleeddike fra Urtekram
2 stænger øko kanel
1 stjerneanis
2 stænger god vanille, flækket
1 tsk agar agar rørt ud i en anelse koldt vand

Skær tomaterne i kvarte og kog dem ca 30 min med alle de øvrige ingredienser på nær agar agar. Fjern vanille og kanel og blend massen, der må gerne være synlige kerner tilbage. Kog marmeladen ca 2 min med agar agar og kom det hele på skoldede sylteglas.

Agar agar er et vegetabilsk geleringsmiddel - du kan naturligvis også bruge rød melatin, men jeg er ikke så vild med alt "det kemiske". Ligeledes bruger jeg aldrig atamon - jeg skolder mine glas og kører lidt billig vodka rundt i glasset, det fungerer perfekt som konserveringsmiddel, og jeg har aldrig oplevet mug på mine syltede ting. Dog bruger jeg typisk det jeg sylter inden for 4-5 måneder, og ved så ikke om det ville kunne holde sig et års tid som med atamon.

De her glas er næsten en dobbeltportion - bare så du lige ved, at opskriften giver ca 4-5 glas
Måske du selv har grønne tomater i din have og ellers må du ud og sweet-talke en eller anden:-) God fornøjelse i hvert fald - de er virkeligt nemme at lave!

Årets samlede produktion ser sådan her ud - opskriften på de hele syltede tomater finder du HER


Det ligner næsten vindruer - men det er altså små grønne tomater:-)


Det var alt for husmoder-service for denne gang :-) Håber, du kan lide, hvad du ser ... Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...