Sidevisninger i alt

fredag den 30. oktober 2015

Halve æbler bagt i mørdej m/vanilleis

Haverne bugner af alverdens saftige danske æbler, og det er bare med at bruge dem både nu og gemme i fryser, som most osv.

Den her lille simple kage/dessert fik jeg ideen til, da ejg havde en rest mørdej, og det tog bare 10 min at tilberede, og ser indbydende ud. Mynte og tallerkensmækkere fra haven udgjorde fin pynt og begge dele kan spises:-)


Skaller af mørdej og et halvt æble med kanelsukker og serveret med en kugle god vanilleis:-) En ikke alt for stor dessert efter en god gæstemiddag eller fin eftermiddagskage på en søndag:-)


Du får ikke en egentlig opskrift, da det hele er så enkelt. Halvér et æble og fjern kernehuset, drys skærefladen med kanelsukker. Læg det med fladen nedad på bagepapir og dæk det halve æble med en rest mørdej (eller lav en portion af din sædvanlige opskrift).


Skær et par rider i dejen, så luften kan slippe ud. Du kan evt pensle med smeltet smør og drysser lidt sukker på for at få en mere blank og sprød overflade, men det sprang jeg nu over. Bages ved 200 grader i ca 15-20 min. Det skal kun lige bages til mørdejen er færdig, da det blir en for hård skal, hvis den bages for hårdt. Selvfølgelig skal dejen ikke være ubagt, meeen tæt på:-)

PS: Prøv at lade være med at sætte kanelfingre på dejen lige som du kan se jeg fik gjort her!


Servér kagen lun med en kugle is og find lidt fint pynt :-) Hyg dig med din familie eller venner og nyd din godbid. Spis et frisk æble bagefter for at ophæve ubalancen med det søde! Thi hi :-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...