Sidevisninger i alt

mandag den 26. oktober 2015

Små tærter med lime curd og kokosfløde

I dag har jeg 3 års fødselsdag:-) Altså, 3 års Samsø fødselsdag, og det skulle da fejres ved at invitere verdens bedste naboer til en lille kage. Tænk, da vi stod med flyttelæsset og lige var ankommet til øen, kom årets første lille sne vejr den 26.10. 2012:-) Svært at forestille sige, det skulle sne i dag, ikk?

De fine portionstærter har næsten forårsfarver, men vi spiste dem nu på en smuk oktoberdag, og det gjorde dem bestemt ikke ringere. Hvis du elsker lemonpie, vil du også elske de her. Syrlig/sød lime curd og fløde med et twist af kokos. Det kan kun gå godt:-)


Jeg fik 4 tærter ud af opskriften - så har du måske lige lidt dej tilbage og jeg brugte godt og vel halvdelen af opskriften på lime curd - men resten af det, får du nemt brugt til noget andet.

De ser fine ud, og smager skønt til kaffe eller te.


4 stk små tærter
Dejen:
100 gram øko smør
200 gram øko hvedemel
70 gram flormelis
1 mellemstort øko æg
½ tsk salt

Smuldr smør og mel sammen og saml dejen hurtigt med de øvrige ingredienser. Sæt på køl mindst 1 time. Rul dejen ud, og stik cirker ud, der passer til dine små tærteforme. Mine har løs bund, og er nemme at bruge. Prik dejen med en gaffel i bunden, læg bagepapir på hver form og fyld op med bagesten, sådan at kanten holder sig fint oppe under bagningen. Bag dem i forvarmet ovn på 200 gr i ca 15-20 min til de er godt gyldne. Afkøl helt

1 portion lime curd efter den her opskrift
1½ dl øko fløde
2 tsk kokosolie (valgtfrit) (som man også bruger fx til at lave bolcher af)
Fintrevet limeskal og lidt ristede kokosflager eller ristet kokosmel

Fyld lime curd i de kolde kager, pisk fløden og tilsæt kokosolie (kan købes hos Matas og i de fleste helsekostbutikker), kom den i sprøjtepose med en tyl, og sæt en "rose" på hver kage. Top med limeskal og kokosflager.


Tillykke til mig med 3 års dagen på Samsø - jeg tror, jeg kommer til at fejre mange flere fødselsdage her:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...