Sidevisninger i alt

torsdag den 22. oktober 2015

Tigerreje-pandekager med grønt og soyasauce

Så er det tid til at foreslå dig en sjov og anderledes forret eller endda hovedret. Tykke pandekager med masser af tigerrejer og sprøde grøntsager, som du og dine gæster dypper i en spicy soyasauce. Pandekagen er sprød på begge sider og lidt sej i midten, og smager overraskede godt.

Jeg har set inspirationen på en amerikansk blog, hvor skribenten oprindeligt er fra Korea. Så det er nok i virkeligheden lidt asiatisk inspireret:-) Sjov, velsmagende og anderledes er den i hvert fald.


Du kan forberede både dejen og fyldet i god tid, men du er nødt til at stege pandekagerne lige før, de skal serveres, da de klart er bedst lune og sprøde. Men det tar heller ikke mere end 5-7 minutter, så har du din ret klar til gæsterne.


Dejen - til 2 store pandekager
120 gram øko hvedemel
50 gram kokosfibermel
2 æg
2 tsk Maizena
2 dl øko mælk
1 dl koldt vand
1 tsk løgpulver
½ spsk sukker
1/4 tsk bagepulver
1/4 tsk natron
Kokosolie til at stege i

Bland alle de tørre ting, pisk æg og mælk og vand sammen og tilsæt det lidt efter lidt i de tørrre ingredienser. Pisk kun lige indtil, der ikke er klumper i dejen. Ikke overpiske! Sæt på køl mindst ½ time.

Varm godt med kokosolie op på en stor pande og hæld halvdelen af den kolde dej på. Lad stege et minut og fordel så halvdelen af rejer og grønt på toppen og krydr med salt og peber. Når den er godt gylden, skal du forsigtigt vende det hele og stege på den anden side - som bliver forsiden. Den kan være lidt svær at vende, men hæld den over på et stor grydelåg fx eller læg bagepapir og et stort spækbrædt hen over panden og vend den på den måde. Det er vigtigt, at dejen er kold og at olien er meget varm, når dejen kommer på. Skru ned for varmen, så snart dejen er hældt på panden.

Steg den anden pandekage på samme måde - skær pandekagerne ud i passende stykker, og server med soyasaucen og meget gerne noget sprødt grøntsagstilbehør. Min tomatsalat med rødløg, bladselleri og agurk var perfekt frisk og syrligt tilbehør.

Fyldet
1 pose frosne store rejer
1 bundt forårsløg
1 gulerod
salt og peber

Tø rejerne op, fjern halestykket. Skær forårsløg i tynde skrå skiver og skær guleroden helt tyndt, gerne på et mandolin.

Saucen
5 spsk soya fra Kikkomann
2 spsk vand
2 spsk hvidvinseddike eller risvinseddike
1 tsk sukker
½ spsk sesamolie eller jordnøddeolie
Lidt chiliflager
½ spsk sesamfrø

Bland alle tingene og smag til og tilsæt evt lidt mere af noget af det:-)


Jeg vil helt sikkert lave det som forret til gæster en anden gang - denne gang udgjorde den hovedret for mig selv, så jeg valgte at lave en skål med sprøde grøntsager. Hvis det er til forret, kunne du nøjes med lidt frisk "gnave-grønt" - i hvert fald synes jeg, der skal noget sprød og friskt til den lidt tunge pandekage.

PS: Tigerrejer er en helt snak i sig selv! Jeg kan virkelig godt li' dem, men synes i virkeligheden slet ikke, vi skal købe dem eller spise dem. Hele den industri med opdræt af tigerrejer er temmelig beskidt og klam. De ligger vist i store bassiner, og der fyldes godt op med alverdens kemi for at undgå sygdomme. Og dem, der arbejder med det, bliver også groft udnyttet og dårligt behandlet! Så tigerrejer er noget, jeg højst tillader mig selv at spise en gang om året eller noget i den stil! Men ja, dobbeltmoral er også moral! Jeg er ikke stolt over det, men tænker at hvis jeg kun gør det en gang om året, så klarer min samvittighed og sundhed det lige! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Jeg køber aldrig tigerrejer, men de store flotte grønlandske rejer i stedet for. Det er muligt, at de er lidt dyrere, men smagen er helt i top hver gang, og jeg bruger dem både til kolde og varme retter. Og så synes jeg, det er noget værre gratværk at fjerne halespidserne med kniv og gaffel i en ret. Det er man så dejlig fri for med de grønlandske rejer!
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Ja, men det er helt rigtigt at de grønlandske store bestemt kan bruges også i denne ret. Jeg havde nu fjernet halestykkerne på dem alle, da jeg heller ikke synes det er rart at sidde og fjerne dem fra retten. Jeg synes nu tigerrejer har en lidt anden og god smag, men nej - man skal bestemt ikke spise ret mange af dem på et år!
    Tak for forslaget Elsebeth

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...