Sidevisninger i alt

tirsdag den 26. januar 2016

Boganmeldelse: Fermentering

En sand fermenteringsbølge har ramt landet. Og heldigvis for det. Fermentering har eksisteret nærmest i alle tider og kulturer, og er lige nu ved at vinde terræn. Det er nemt, det er sjovt, det meste smager godt og så er det tip top sundt for vores tarmflora. Al ny forskning viser, hvor vigtig den er for hele vores sundhed og velvære. Smækfyldt af forskellige mælkesyrebakterier, som din fordøjelse og immunforsvar vil elske dig for.

I juleferien fik jeg for alvor læst den nye bog, som er skrevet af Shane Peterson, Søren Ejlersen og Ditte Ingemann. Hvis du følger med her jævnligt, vil du vide, jeg har været igang med at fermentere det sidste halve års tid, og det er nu blevet en daglig god vane, som jeg har fået lagt naturligt ind i køkkenarbejdet. Og hver gang er det spændende, hvordan processen forløber og hvordan det kommer til at smage. Man kan eksperimentere med snart sagt alle råvarer og smage, og det er sjovt at lære en ny metode.


Bogen er smuk, enkel, skrevet i et sprog, som er nemt at forstå og følge. Og så er den spækket med det ene lækre foto efter det andet og masser af opskrifter, som man virkelig får lyst til at gå i gang med. Den koster max 199 kr og kan fås billigere visse steder - du må lige google lidt:-)


Bogen starter med lidt baggrundsforståelse og historie, og herefter er der afsnit om fermenterede drikke og forskellige kraut og tilbehør. Der er nogle basale spilleregler, som du skal lære at styre, fx saltbalance, temperatur og tid:-)

En omgang kraut tager 21-28 dage for at være spiseklar. Til gengæld kan du have vandkefir klar på under en uge.


Det her er mine egne ting, som jeg har gang i for tiden - en kraut af hvidkål, tang og hvidløg, to glas med vandkefir, som står i 1. fermentering og en plasticflaske med vandkefir i 2. fermentering, hvor man tilsætter smag. Denne gang har jeg brombær og ingefær. Og idag har jeg lavet en omgang med appelsin og ingefær. Jeg drikker ca ½ liter om dagen. Man kan også lave mælkekefir, som bliver en slags skøn youghurt, og det har jeg tilgode at prøve.

Hvis du finder afsnittet Fermentering her på Tante Sød, vil du kunne se nogle af de andre ting, jeg har lavet. Du er altid meget velkommen til at maile til mig, hvis du gerne vil have tips til at komme igang.


Bogen har også afsnit med hvordan du får fermenteret kraut og tilbehør ind i dine kendte retter, fx hotdogs, flæskestegssandwich osv. Det smager vildt godt at tilsætte lidt af den syrlige, sprøde kål til den type retter. Husk at kraut ikke må opvarmes til over 40 gr, da man ellers ødelægger de gavnlige bakterier.


Kraut med blomkål og karry synes jeg lyder møglækkert og det må snart afprøves ... dog bedst når man om sommeren får danske, økologiske blomkål selvfølgelig.


Åhh, tomatsæson - det må vi også vente en rum tid endnu på, og da jeg ikke gider købe tomater på en her årstid, så må jeg glæde mig til at lave masser af de her til sommer. Det ser da bare så lækkert ud.


En sund remoulade .... frister bestemt også..


Kombucha laves på en svamp, som man lige skal skaffe. Kig evt ind på siden Kefir og Kombucha på facebook, hvor der udvekles svampe i hele landet. Drikkes laves på økologisk sort te og kan også tilsættes alt muligt smag. Jeg kender et par stykker på Samsø med kombucha svampe, så det blir mit næste projekt.


Vandkefir har jeg godt gang i - det tog mig lidt tid. Man skal jo lige sætte sig ind i det, og så kører det ellers bare som en løbende rutine. Alt mit er lykkedes perfekt og vandkefirgryn vokser jo hele tiden, så jeg har allerede givet et par portioner væk, så andre kan komme igang.

Hver gang vi spiser fermenteret mad, poder vi vores tarmsystemt med gavnlige bakterier. Det er rå, levende og kultiveret mad. Så lad bølgen rulle og del ud af din erfaring og giv sundhed videre til andre:-)

Som du kan høre, kan jeg varmt anbefale bogen - giv dig selv en spændende oplevelse eller køb bogen som gave til nogen, du holder af og vil overraske. Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...